ALMS GT Class   01/04/08

Sebring 12-timer - løbsrapport for GT1 klassen
American Le Mans SeriesKun tre hold stillede op i GT1 - Og med to af dem fra Corvette Racing mod en enlig privatanmeldt Aston Martin, var der ikke lagt op til andet end endnu en intern GM-fight – og sådan blev det ikke engang!

Fra klassepole holdt Jan Magnussen Corvette #3 i front fra start, med hans onde ånd fra 2007 Oliver Gavin i Corvette #4 på en tæt andenplads.


De to Corvetter ligger i spidsen af GT1 klassen.
(Foto: Motorsporten.dk)

To timer inde knækkede en drivaksel på #4, hvilket kostede otte omgange, som aldrig blev indvundet. Det overlod andenpladsen til den enlige Aston Martin, men allerede en tredjedel inde i løbet spandt denne bil af banen og blev forsinket af reparationsarbejdet til en endelig tredjeplads allerede da.


Dette var Aston's udsigt resten af løbet.
(Foto: Motorsporten.dk)

#3 Corvette Racing / Chevrolet Corvette LS7
Omtrent eksemplarisk løb fra dette hold. Jan Magnussen startede fra pole og førte fra første omgang - en føring som han, Johnny O'Connell og Ron Fellows aldrig siden overgav i GT1-klassen over de resterende 327 omgange. Hvert pitstop bestod af fire nye dæk, samt benzinpåfyldning og kørerskifte, som gentog sig med cirka en times varighed. Veteranen Fellows dobbeltstintede dog som en undtagelse. Af samtlige gennemførende hold, var Corvette #3 bilen der klart tilbragte kortest tid i pitten med bare 13 minutter fordelt på 10 stop. At det alligevel kun blev til en samlet niendeplads, skyldes udelukkede dette års særdeles sunde P2-felt. Sidste år var #3 Corvette Racings ulykkesfugl, men holdet har fået en drømmestart på 2008, hvilket også tyder godt for Le Mans.


(Foto: Motorsporten.dk)

#4 Corvette Racing / Chevrolet Corvette LS7
Oliver Gavin og Olivier Beretta var en tæt toer på søsterbilen #3 over de første to timer, hvorefter bilen blev forsinket 8 omgange med udskiftning af en drivaksel inden Max Papis nåede at sidde i bilen. Et par stop and go-straffe for fartoverskridelser i pitten kostede marginalt yderligere og da klassens enlige Aston Martin snart også blev forsinket, var en fjern andenplads alt hvad dette hold reelt havde at køre efter det meste af dagen. Men som de professionelle de var, gjorde de dét og holdt afstanden på otte omgange til teamkammeraterne. Oliver Gavin scorede i tilgift hurtigste omgang i løbet i jagten på tabt terræn.


(Foto: Motorsporten.dk)

#008 Bell Motorsports / Aston Martin DBR9
Trods kapaciteter som Antonio Garcia og Terry Borcheller, var dette hold fra start den evige treer og endte hurtigt midt mellem Corvetterne og den hurtige Risi Competizione GT2-Ferrari på banen. Uheld for Corvette #4 promoverede #008 til andenpladsen i GT1, indtil Chapman Ducote spandt af banen i løbets fjerde time. Bilen måtte en tur i depotområdet, hvor diffuseren kunne repareres. Herefter kørte Antonio Garcia, som efterhånden må være en af de mest erfarne DBR9-kørere i verden, hovedparten at løbet, før holdet sluttede på en samlet 16. plads.


(Foto: Motorsporten.dk)

Jesper O. Hansen


Læs mere om:
  • Jan Magnussen
  • Oliver Gavin
  • Bell Motorsports
  • Corvette Racing
  • Sebring
  • 15/03/08 - Sebring - ALMS

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto