DTM   11/04/08

Tom K klar til nye DTM-sejre
DTMTom Kristensen og resten af feltet i Deutsche Tourenwagen Masters, DTM, tager i den kommende weekend hul på den nye sæson. Traditionen tro foregår årets første asfaltbal på Hockenheim, hvor danskeren for nøjagtigt et år siden var udsat for det horror-crash, der nær havde kostet ham livet.

For 12 måneder siden var Tom Kristensen sammen med kollegaen Mattias Ekström Audis to bedste bud på DTM-titlen, men mens danskeren fra Hockenheim røg direkte ind i en lang restitutionsfase, tog Ekström med en sejr afsæt mod mesterskabet. Svenskeren er dermed meget naturligt atter topkandidat her i 2008, mens Tom Kristensen hæfter sig ved det positive i, at han langt om længe føler sig tæt på topformen igen.

“For mig drejer det sig om at lægge 2007-sæsonen bag mig. Jeg har trænet mere målrettet end nogensinde for at komme tilbage i den form, jeg havde før crashet på Hockenheim. Fysisk er jeg, hvor jeg skal være, idet jeg under Audis fitnessuge i februar præsterede mit bedste resultat nogensinde og i al beskedenhed også havde de bedste tal i hele Audi-truppen. Eftervirkningerne fra crashet bliver stadigt mindre, og jeg har efterhånden fundet ud af at tackle de påvirkninger, der stresser kroppen.
Derfor håber jeg at kunne være tilbage i 100 procent form igen bag rattet. Til gengæld har jeg for første gang i flere sæsoner ikke en umiddelbar fornemmelse af, hvor vi står som team. Der er så mange ubekendte i årets DTM-ligning, at det første mellemfacit først kan gives efter sæsonens andet løb på Oschersleben, der med sine mange sving har et helt andet banelayout end højfartsbanen Hockenheim. Så hvor jeg tidligere har haft mesterskabet som mål, vil jeg i år sige, at en løbssejr er mit succeskriterium,” siger Tom Kristensen.


Tom Kristensen er atter en af Audis bedste bud på en topplacering i DTM-mesterskabet, der starter denne weekend på Hockenheim
(Foto: Tom K Sport)

Den største faktor af de omtalte ubekendte er, at Audi i år stiller med en komplet ny DTM-racer. Reglerne dikterer ellers, at der kun må ændres på chassiset inden for meget snævre rammer for at holde omkostningerne i et ellers løbsk hightech-cirkus nede. Men for de to deltagende producenter, Mercedes og Audi, drejer det sig også om at markedsføre sig på modeller, der minder lidt om de to mærkers gadebiler. Derfor fik Mercedes sidste år dispensation til at ændre sit chassis efter den nye C-klasse-model, og i år har Audi så fået dispensation til at ændre sin nye DTM-racer efter den nye A4-version.

“I vinterens løb har vi testet lige til tidsgrænsen, før layoutet og konstruktionen af vores nye DTM-bil blev låst. Vi så med Mercedes sidste år, at der godt kan gå et par løb, før den nye model er kørt ind, og spørgsmålet er, hvor godt vi rammer i første forsøg i weekenden. Da jeg også har været involveret i Audis sportsvognsprogram, har jeg ikke haft mulighed for at teste den nye bil ret meget, og desværre kun i dårligt vejr på Mugello og Oschersleben. Den omstændighed er en anden faktor, der gør det svært for mig at vurdere, hvordan jeg vil klare åbningsløbet,” forklarer Kristensen.

Som i de seneste sæsoner stiller Mercedes og Audi med fire spritnye modeller, der gives til de udvalgte topkørere, heriblandt Tom Kristensen. I andet geled kommer imidlertid en række fuldt udviklede 2007- og 2006-racere, der får en vægtkompensation på henholdsvis 10 og 20 kilo for at udligne de aerodynamiske fordele, man må formode de nye racere har. I disse biler sidder der tilmed også en lang række topkørere, og det får Tom Kristensen til at spå om det mest lige mesterskab nogensinde.

“Vi så allerede sidste sæson, hvor tæt kørerne ligger på grund af vægtudligningen. I år er der tilgang af de tidligere Formel 1-kørere Ralf Schumacher, Marcus Winkelhock og Christijan Albers, og da sættes ind i ældre biler, vil de i høj grad være outsidere,” vurderer Kristensen.

Andre nye kørere er de unge stortalenter Maro Engel og Oliver Jarvis, der begge har haft stor succes i formelklasserne. Den britiske kvinde Katherine Legge, der tidligere har kørt ChampCar i USA, erstatter hos Audi Vanina Ickx og udgør sammen med Mercedes-piloten Susie Stoddart det feminine islæt i serien.

Ud over vægtudligning er succesballast et kendt begreb inden for touring cars. Dette begreb betyder, at et vindende mærke i det efterfølgende løb får lagt ekstra fem kilo i sine biler, mens det tabende mærke må tage tilsvarende fem kilo ud. Dette system tæller i DTM for hver enkelt årgang, og derfor vil styrkeforholdet blive forrykket fra løb til løb gennem sæsonen.

“Jeg tror stadig, mesterskabet vil blive afgjort mellem os kørere i 2008-biler, men der vil på grund af reglen om succesballast være mange topkandidater i hver eneste afdeling, og det bliver derfor i år mere end nogensinde vigtigt at score point jævnligt. Da der samtidig er indført snævrere rammer for pitstop, hvor vi ikke længere kan sprede vores to obligatoriske stop over hele løbet, men kun den midterste tredjedel, bliver kvalifikationen ekstremt afgørende. En dårlig kvalifikation kan medføre, at man må blive hængende bag langsommere kørere i mindst tyve minutter, og så bliver det svært at hente det tabte ind,” spår Tom K.

Løbet transmitteres via Canal+, svensk TV4 og ARD, ligesom der er mulighed for at se løbet via Motors TV, der måneden ud er YouSees promotion-kanal i de fleste programpakker.

Tom K Sport

TomKristensen.com
Nils Finderup


Læs mere om:
  • Tom Kristensen
  • Hockenheim
  • 13/04/08 - Hockenheim - DTM

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport