Endurance   04/09/08

Dansk deltagelse i 12 timers løb på Sepang
Det var med en del forventning at vi rejste til Malaysia i sidste uge for at køre med i weekendens 12 timers løb på Sepang, kaldet "Merdeka Millennium 12 hour Endurance Race"


Bilen skal nok klare mosten
(Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)

Bilen har tidligere deltaget i en del 24 timers løb og var altid kommet i mål, og de fleste gange har den også været skyld i en tur på podiet. Ved sidste løb, som blev kørt i Dubai kom bilen på andenpladsen, så vores forventninger var ret høje, selvom vi aldrig havde kørt bilen før, og aldrig havde kørt på banen før.

Lars Erik "Hjulspind" som var stor favorit til at vinde løbet i sin Porsche 997 RSR, kom forbi vores pit fredag morgen, og her fik Thomas lidt tips til at køre banen bedst muligt.


Lars Erik Nielsen's Porsche 997 RSR
(Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)

Under tidtagningen, kørte Thomas Raldorf hurtigste omgangstid i bilen 2.41.075, imens Urs som var andenkører kørte i tiden 2.43.105, og Ryan Marsden som var tredjekører kørte 2.42.885. Det skulle vise sig at blive altafgørende, da kun 18 af de 26 tilmeldte teams i C klassen kunne køre med i løbet. I C klassen var der et anseeligt antal Honda Civic biler tilmeldte, og disse biler kørte meget hurtigt over et par enkelte omgange, men de ville nok få problemer over 12 timer, og ville helt klart ikke kunne holde samme fart hele løbet igennem.


Thomas Raldorf, Urs Sconenberger og Ryan Marsden.
(Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)
Da alle 3 kørere havde kørt deres kvalifikationstider, stod det klart at det ville blive meget tæt på skærings linjen om vores team kom med eller ej. Efter at have ventet i næsten 3 timer på resultatet, kom det endeligt. Tiden som bruges er gennemsnittet for alle 3 kørere, og vi blev nummer 17 og kom med i løbet, men vi var kun 0.04 sekunder fra 18. pladsen og 0.12 sekunder fra 19. pladsen.

Dette gav os en samlet startplacering på gridden som nummer 67. og nummer 17 i C klassen, så der var en lang vej op, men vi vidste at vi kunne holde samme fart i hele løbet som under tidtagningen, da bilen netop var opbygget til lange løb, så modet var oppe igen hos teamet.


(Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)

Thomas Raldorf kørte det første stint på 1 time og 12 min. og kørte bilen helt frem til en 4. plads i C klassen og en generel 40. plads. og satte teamets hidtil hurtigste omgangstid på 2.41.996. Strategien var lagt således at Urs og Ryan skiftedes til at køre i dagstimerne, mens vi ventede på evt. regnvejr, så Thomas kunne tage over.

Urs og Ryan, kørte begge stabile tider på 2.45 og 2.44 på næsten alle omgange, og bilen udviste ingen problemer.


(Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)

5 timers kørsel vi er på 7. pladsen og 43. plads generelt.
Da det ikke længere så ud til at kunne blive regnvejr, besluttede vi at indsætte Thomas igen, og han kørte nu tider på 2.41 hver eneste omgang og satte en ny hurtigste tid for teamet på 2.41.276. Bilen blev kørt frem på en 4. plads og lå på omgangshøjde med teamet på 3. pladsen og vi var kun 26 sekunder efter dem, da vi skiftede kører igen.

9 timers kørsel og vi er havnet på 6. pladsen
Det var blevet mørkt og tiderne for de forskellige teams var blevet en del langsommere inkl. vores, hvor Urs nu kørte tider på 2.48 og Ryan kørte tider på 2.47.


Thomas Raldorf ved rattet
(Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)

Bilens ene forlygte virkede ikke så den blev hurtigt skiftet, da Thomas kom i bilen for tredje gang. Han pressede hårdt og kørte tider på 2.42 og 2.43 og fik kørt bilen tilbage på 4. pladsen, samt hentede 2 omgange ind på teamet der lå på 3. pladsen og 1 omgang nærmere på de to førende teams.

10 timers kørsel, vi er på 4. pladsen og 32. pladsen generelt
Ryan tog nu sit sidste stint, og fortsatte med at køre stabile tider, men kom pludselig i pit 10 min. før tid og fortalte at tredje og femte gear ikke virkede. Mekanikerne hev bilen op og kastede sig ned under den, og vi stod alle med åben mund og stirrede på dem - Der var kun 1.time og 10 min. tilbage af løbet???? - De kunne da vel ikke nå at skifte gearkassen og køre med i løbet igen..?


Så skiftes der gearkasse.
(Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)

25 min. senere var der blevet installeret en ny gearkasse og bilen røg ud af pitten med Thomas bag rattet, for at køre det sidste stint, og vi var nu nede på 8. pladsen i vores klasse. Thomas pressede igen hårdt, og fik kørt bilen frem på en 7. plads og kørte også forbi det førende team, men der var ikke nok omgange tilbage, så farten blev sat ned og målet for teamet var nu bare at fuldføre løbet og tage det som en fed oplevelse.

6 min. før det ternede flag skal ud og luftes
Bilen begynder at hoste op ad langsiden, og den vil ikke mere, Thomas prøvede febrilsk at komme hele banen rundt, så han i det mindste kunne komme i mål og gennemføre løbet, men bilen ville ikke være med længere og med blot 4 min. tilbage af løbet stoppede bilen i sving 4 ude på banen.


Thomas Raldorf
(Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)

Løbet var forbi for vores vedkommende, Thomas og teamet måtte pænt stå og se løbet fra sidelinjen de sidste minutter.

Det viste sig bagefter at det var en ledning fra generatoren som ikke havde ordentlig forbindelse, og derfor var batteriet blevet kørt helt fladt, efter løbet kunne vi med et par startkabler og et ekstra batteri starte bilen uden problemer..


Oplevelsen var tip top - Her er Urs og pigerne
(Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)

Alt ialt var det en stor oplevelse. Set med danske øjne var det også okay, Lars Erik fik en andenplads efter at have ført løbet i en stor del af tiden..

Italkart (Thailand) Co., Ltd.

Henrik Bess


Læs mere om:
  • Lars Erik Nielsen
  • Thomas Raldorf
  • Sepang

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto