Trafik   03/12/08

Vinterdæk er sagen nu
Risiko for glatte veje hver morgen
Bladene er faldet af træerne, nattefrosten har sat ind, og den første sne er faldet. Hermed er det også tid til at få vinterdækkene på bilen.


"Sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren. Den holdning deler vi," siger Brian Lund fra First Stop dækkæden.
(Foto: Intercom)
"Hver morgen fra nu af er der risiko for sne-, rim- eller isglatte veje. Alligevel kommer vinteren bag på mange bilister," fortæller Business Development Manager Brian Lund fra dækkæden First Stop, der er i stærk fremgang på det danske marked. Og han fortsætter:
"Er man en af dem, der fik en blød bule på årets første glatte dag forleden, så er det drønærgerligt. Og som regel langt dyrere, end hvis man i stedet havde købt fire nye vinterdæk."

Tal udarbejdet af Danmarks Meterologiske Institut, DMI, for dækbranchen viser, at der hver eneste dag i hele vinterperioden er reel risiko for sne-, rim- eller isglatte veje, når man skal hjemmefra. Og i praksis er det glat hver anden morgen.

"Motorjournalister fra førende danske dagblade og biltidsskrifter går klart ind for sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren, og den holdning deler vi. Sommerdæk er totalt hjælpeløse på is, og ringe i sne, mens man på et vinterdæk har en mulighed for at styre eller bremse sig ud af problemerne, siger Brian Lund.


Et moderne vinterdæk med lameller står langt bedre fast på glatte veje, end et sommerdæk gør.
(Foto: Intercom)
Hos First Stop ved man, at efterspørgslen på vinterdæk stiger stærkt, så snart den første sne er faldet. Derfor har man købt rigeligt ind og har desuden valgt at udarbejde tilbud til bilisterne, ikke blot på løse vinterdæk, men også på komplette vinterhjul.

For som Brian Lund fra First Stop slutter: "Blot en ny forskærm koster mere end fire nye vinterdæk, så der god økonomi i at skifte nu."

Facts i kort form:

  • 1) Vinterdæk bremser på snedækket vej fra 50 km/t til fuldt stop på cirka 25 meter. Sommerdækket bruger cirka 63 meter, altså en 2½ gang så lang strækning.
  • 2) Sommerdæk kan på snedækket vej kun præstere cirka 20% af den trækkraft, som vinterdæk er i stand til. Vinterdækket har altså fem gange flere kræfter til at komme i gang med.
  • 3) Sommerdæk har på snedækket vej kun cirka halvt så megen sideføringskraft i sving som vinterdæk og kan kun gennemføre et sving med den halve hastighed.

Kilde: Dækimportør-Foreningen


Michael Eisenberg


 
Reklamer

H.I. Auto


Bruno Hansen Motorsport


Yokohama Advan dæk