Tæt på midnat lørdag aften deltager den danske racerkører i et EM-løb på den italienske racerbane Adria Unge Christoffer Nygaard står overfor en ny og anderledes udfordring i den kommende weekend. Her gælder det årets anden afdeling af FIA’s officielle Europamesterskab for GT3-sportsvogne på Adria-banen i Italien. Banen er ikke bare ny for den danske racerkører. Det er den måde, det ene af de to løb afvikles på, også. Det kommer nemlig til at foregå i mørke, da løbet starter klokken 22.30 og slutter klokken 23.30! ”Det har jeg aldrig prøvet før, så det glæder jeg mig virkeligt til,” siger Christoffer Nygaard, som stort set kun kender til racerløb i mørke fra sidste års Formel 1-transmission fra Singapore. ”Heldigvis har min teamkammerat i EM-løbene, Florian Gruber, tidligere kørt 24-timers løb på Nürburgring, så han kender til at køre race i mørket.”
Christoffer Nygaard skifter fra race i i dagslys i Holland til race i mørke i Italien. (Foto: Thomas Simon)
I starten af maj debuterede Fischer Racing og Christoffer Nygaard i Europamesterskabet for GT3-vogne, hvor de på Silverstone kørte en fjerdeplads hjem. Men skuepladsen for weekendens to løb er markant anderledes, for Adria-banen er langt fra nogen højhastighedsbane.
”Umiddelbart har vi nogle set-up-problemer med bilen, som vi arbejder hårdt på at få løst, så vi kan have nogle flere muligheder at gøre med. Spørgsmålet er, om vi kan få det klaret inden løbet, for der er en masse regler, som skal overholdes,” forklarer Christoffer Nygaard om den kommende weekends udfordringer.
”Adria skulle være en meget snørklet bane, og det er en bane, som måske ikke passer til bilen. Er der for mange langsomme sving, betyder det, at vi ikke står så stærkt. Målet er helt klart at komme på podiet. Sidste gang blev vi firer og nier på Silverstone, men nu skulle vi gerne på podiet, helst øverst. Men det vil alle jo.”
Som altid er der træning om fredagen på Adria-banen, men lørdagen tegner til at blive en hård opgave.
”Vi skal køre tidtagning lørdag formiddag, første løb om eftermiddagen og så andet løb om aftnen, så der er ikke plads til, at noget går galt,” siger Christoffer Nygaard.
”Heldigvis virker samarbejdet mellem Florian og mig godt, og vores pitstopstrategi i teamet virker også rigtigt godt, og det kommer til at betyde rigtig meget. Er alt ikke helt på plads på banen, må man være 110 % med i pitten for at kunne kæmpe med. Jeg håber meget på en podieplads, men det er der 37 andre hold, som også gør, så der bliver der rift om at komme op på trappen at stå. Men jeg tror, at vi har gode chancer.”
christoffernygaard.dk Læs mere om: Christoffer NygaardFlorian GruberFischer RacingAdria |