Special Saloon   16/09/09

En perfekt sæsonafslutning for Bel-Ray SSC Challenge
Selvom der er alt for længe til Bel-Ray SSC Challenge skal på banen igen, var det en fantastisk sæsonafslutning ved Sensommerløbet på Ring Djursland.
Der var ikke den store spænding tilbage om mesterskabet i de forskellige klasser, men vanen tro var kørerne indstillede på at levere varen til de fremmødte tilskuere.

Der var allerede fra første tidtagning fuld fart på kørerne, især Jørgen Hansen, der ellers havde været nervøs for om den nye motor i hans BMW M3 GTR ville holde. Den holdt rigeligt til at give pole position til første heat foran Aquila-køreren Thomas Mortensen og norske Christer Gislerud.


Christian Vejby kan i år kalde sig for SS2-mester med sin BMW 320i E46.
(Foto: Gripping Media)

Mikkel Rasmussen, der i denne sæson har debuteret i banesporten med sin hjemmebyggede Toyota Celica, måtte endnu engang trille til siden i en sky af damp, da turbomotoren blev for varm. Han nåede dog at kvalificere sig som 11. hurtigste bil, mens en anden af de uheldige helte, Klas Høj, havde fået motoren på sin Volvo S40 til at fungere og kvitterede med at være sjette hurtigst foran Johannes Graversen. Årets SP4-mester med den spetakulære Fiat udgik med en eksploderet motor, og dermed var sæsonen slut halvandet døgn for tidligt.


Johannes Graversen er SP4-mester på trods af en eksploderet motor.
(Foto: Gripping Media)

I lørdagens anden tidtagning viste Gislerud sig som den hurtigste kører på banen, da han med et forspring på små 8/10 sekund sikrede sig forreste startplacering til årets sidste heat foran Hans-Henrik Pedersen og med Jørgen Hansen på tredjepladsen. Ikke meget langsommere end 'Gamle Hansen' var Peter Vesti med den gule Toyota Supra på 4. pladsen, og på 7. pladsen befandt Klas Høj sig ganske fortrinligt:
"Jeg har hele tiden sagt, at når bilen først kører, så er vi med i toppen", fortalte møbelhandleren med et 'øre-til-øre'-smil efter endnu en god tidtagning. "Nu har vi bare nogle problemer med kulilte i bilen, men det forsøger vi at løse, for det er ikke forsvarligt at skulle køre hele løbsdistancen på den måde."


Klas Høj fik endelig oprejsning, da hans Volvo S40 makkede ret og kørte stærkt.
(Foto: Gripping Media)

Søndag formiddag kunne kørerne gøre klar til det første løb, og da starten gik, satte Christer Gislerud fra og stak af. Hverken Jørgen Hansen eller Aquila'erne var i stand til at følge nordmanden, der overlegent kunne køre over målstregen med et forspring på over 13 sekunder til nærmeste forfølger, Jørgen Hansen.

Michael Jacobsen måtte parkere sin Aquila for enden af langsiden med en teknisk defekt efter kun fem omgange, og safety car blev kaldt på banen for at den sorte Aquila kunne fjernes fra banen. Før safety car kom på banen, overså Hans-Henrik Pedersen det gule flag og kom til at foretage en overhaling, som blev straffet kontant med en 15 sekunders tidsstraf. Det samme skete for Jacob Borum, der traditionen tro leverede spændende motorløb sammen med Christian Vejby og Klas Høj. Det blev også lige spændende nok for østjyden i sidste sving før det ternede flag:
"Jeg bremser altid sent. Så sent, at der ikke skal gå noget galt, for så kan jeg altså ikke nå at blive på banen", fortalte Borum. "Men da jeg skulle skifte fra 4. til 3. gear, fik jeg smidt bilen i 5. gear i stedet for."
Den manglende motorbremse sendte den hvide Honda Integra igennem sandfanget og tilbage på banen, et par placeringer længere nede end før den kiksede nedbremsning.


Joachim Ottersen blev mester i SS1-klassen.
(Foto: Gripping Media)

Over middag, da Jacob Borum havde tømt sin bil for grus, Michael Jacobsen fået liv i sin Aquila og Klas Høj havde fået armene ned over den pludselige succes, var det tid til årets sidste løb. Med Gislerud i spidsen var en delvis gentagelse af første heat forventet af de fleste. Det skete også - næsten. Den unge nordmand fik sluppet koblingen for tidligt og fik en 20 sekunders tidsstraf for tyvstart. Det blev starten på en jagt på sekunderne for Porsche-køreren, der som i første løb stak af fra modstanderne.

Corvette-køreren, Hans-Henrik Pedersen, gjorde sit til at begrænse nordmandens forspring og fik selv luft ned til Jørgen Hansen. Gislerud kom over stregen 15,7 sekunder foran den blå Corvette, altså ikke nok til at bevare føringen, men dog nok til at beholde andenpladsen.


Samlet mester og SS3-mester: Christer Gislerud.
(Foto: Gripping Media)

Peter Vesti har om nogen haft en hård weekend. Efter at være stoppet i en røgsky med endnu en ødelagt motor i tidtagningen til 2. heat blev eftermiddagen og aftenen brugt på et akut motorskifte. Det blev klaret af mekanikerne uden store problemer, og Vesti kunne søndag stille til start med en ny motor i det gule lyn. Denne præstation var nok til at Nicholai Sørensen valgte at videregive Fighterpokalen til bilhandleren fra Langelund ved Give.


Peter Vesti og hans mekanikere fik helt fortjent Fighterpokalen med hjem.
(Foto: Gripping Media)

Mesterskabet er nu afgjort, og mestrene i Bel-Ray SSC Challenge er som følger:
SS1:
Joachim Ottersen, Norge - Honda Civic Type-R
SS2: Christian Vejby, Vrå - BMW 320i E46
SS3: Christer Gislerud, Norge - Porsche 997 GT3
SS4: Johannes Graversen, Trige - Fiat X1/9

Generel mester:
Christer Gislerud, Norge - Porsche 997 GT3

Bel-Ray SSC Challenge

Gripping Media ApS


Læs mere om:
  • Christer Gislerud
  • Christian Vejby
  • Hans-Henrik Pedersen
  • Jakob Borum
  • Johannes Graversen
  • Jørgen 'Gamle' Hansen
  • Klas Høj
  • Peter Vesti
  • Ring Djursland
  • 13/09/09 - Ring Djursland - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport