Trafik   13/04/10

Sommerdækkene skal på nu
Dyrere og mindre sikkert at køre på vinterdæk om sommeren
Efter den hårdeste vinter i 13 år er knapt 70% af bilisterne nået op på at have vinterdæk på bilen. Men nu skal de af igen:
"Det gælder om at skifte til sommerdæk, inden vejene bliver varme. Vinterdæk er bygget til kolde veje, og kører man på dem sommeren over, bliver det bløde gummi hurtigere slidt op," forklarer Kenneth Saust, formand for Dækimportør-Foreningen i Danmark.

Dækimportørerne betoner, at det er mindre sikkert med vinterdæk om sommeren, fordi de har en noget længere bremselængde på en varm, tør vej end sommerdækkene. Desuden kan de ikke klare et sving eller en pludselig undvigemanøvre med lige så høj hastighed.


Samme sted, samme klokkeslæt, men to forskellige årstider. Blot ved at se på underlaget, kan man forstå, hvorfor det er på tide at få sommerdæk på bilen.
(Foto: Michael Eisenberg)

Endelig er der økonomien:
"Det er god økonomi at skifte til sommerdæk nu, for så har man stadig gode, friske vinterdæk med masser af mønsterdybde, der kan gribe godt fat i sneen til næste vinter," siger Kenneth Saust, der vurderer, at det i længden ikke er dyrere at have to sæt dæk end et: "Man kan jo kun køre på ét sæt ad gangen."


Vinterdækket (til venstre) har flere blokke, som er forsynet med små lameller, der gør det lettere at gribe fat i sneen. Sommerdækket (til højre) er designet til tør og våd asfalt og står langt bedre fast på varme veje. Derfor lyder reglen for et godt dækvalg: Vinterdæk om vinteren, sommerdæk om sommmeren.
(Foto: Michael Eisenberg)

Ved køb af sommerdæk bør man være opmærksom på dækkenes kvalitet. Den tyske bilistorganisation ADAC har netop testet 36 sommerdæk i to gængse dækstørrelser, og af dem fik hele syv prædikatet "ikke anbefalelsesværdige", mest på grund af deres dårlige egenskaber på våd vej.


Dækimportørernes formand Kenneth Saust: "Det er god økonomi at skifte til sommerdæk nu, for så har man stadig gode, friske vinterdæk til næste vinter."
(Foto: Michael Eisenberg)

"Det er navnlig billige dæk af primært kinesisk oprindelse, der falder igennem på våd vej," betoner Kenneth Saust, der peger på, at kommende EU-normer for dæk vil fokusere meget på netop dækkets egenskaber på våd vej.

Dæktest:

Auto Motor und Sport:
Det anerkendte tyske bilmagasin testede 10 sommerdæk i dimension 245/45 R 17 i nr. 7, den 11. marts 2010. Resultatet:
• 4 særdeles anbefalelsesværdige
• 5 anbefalelsesværdige
• 1 anbefalet med forbehold

ADAC:
Den tyske bilistorganisation ADAC, svarende til FDM i Danmark, testede 19 sommerdæk i dimension 185/65 R 15 H i foråret 2010 (www.adac.de). Resultatet:
• 5 særdeles anbefalelsesværdige
• 9 anbefalelsesværdige
• 3 anbefalet med forbehold
• 2 kan ikke anbefales

Samtidig testede man 17 sommerdæk i dimension 225/45 R 17 W og Y. Resultatet:
• 5 særdeles anbefalelsesværdige
• 7 anbefalelsesværdige
• 5 kan ikke anbefales

Vinterdæk om sommeren
Den tyske bilistorganisation ADAC dokumenterede i 2007, at når det bliver rigtig varmt, vokser bremselængden med vinterdæk betragteligt i forhold til sommerdæk. Ved en lufttemperatur på 35 grader kan bremselængden med vinterdæk være op til 16 meter længere ved 100 km/h.

Desuden viste ADACs test, at vinterdæk er mindre stabile i kurver, når bilen er fuldt lastet, for eksempel når hele familien kører på sommerferie med bagagerummet fyldt op. Det betyder mere vaklende kørsel i de lange motorvejskurver.

Endelig er det dårlig økonomi at køre på vinterdæk om sommeren. Det blev påvist i 2006 af dækfabrikanten Conti, der i en test dokumenterede, at vinterdæks levetid mindskes med cirka 10 procent, hvis man kører med dem i den varme årstid.

Vinterdæk på firehjulstrukne biler
Ejere af firehjulstrukne biler som jeeps og SUV-biler kan have den forestilling, at de takket være deres permanente træk på alle fire hjul kan køre året rundt i både sne, mudder og på tør asfalt med de samme dæk.

Kombinationen af høj vægt, højt tyngdepunkt, stor luftmængde i dækkene og ikke mindst de store SUV-bilers ofte høje motorkraft gør det imidlertid stærkt anbefalelsesværdigt at køre med sommerdæk om sommeren på asfaltveje med firehjulstrukne biler af jeep- eller SUV-typen.

De bedste dæk for eller bag?
Det klare svar er: De bedste dæk skal monteres på bagakslen, med mindre man har en helt bestemt og meget veldefineret grund til at handle anderledes.

ADAC har bragt en omfattende undersøgelse foretaget af Michelin. Det helt centrale for sikkerheden, er dækkets egenskaber til at overføre bremsekræfter og sideføringskræfter.

De stærkt kritiske manøvrer er akvaplaning og baghjulsudskridning i vejkurve, og her er tendensen klar, de bedste dæk skal sidde på baghjulene. Under andre køreforhold billedet lidt mere nuanceret.

Dæktryk og luftpumper
Hvis bilisterne overalt i EU kørte med korrekt lufttryk i dækkene, så vil det spare miljøet for omkring 5,2 millioner tons CO2 pr. år. Besparelsen svarer til to fulde tanke benzin pr. personbil pr. år.

Forkert dæktryk betyder:
• Stærkt forøget slid
• Stærkt forringede køregenskaber
• Højere brændstofforbrug

Eller sammenfattende:
• Større risiko
• Dårligere økonomi

Fejlvisende eller manglende luftpumper og dæktryksmålere på servicestationer fratager bilisten muligheden for at tjekke trykket i sine dæk. Dækimportør-Foreningen anbefaler, at man tjekker luften i sine dæk hver 14. dag. Dækkene skal være kolde, når trykket måles.

Forsikringsbranchen
• Forsikring & Pension, forsikringsselskabernes og de tværgående pensionskassers erhvervsorganisation, deler Dækbranchens holdning om vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren. I efteråret 2009 anbefalede man at skifte sommerdæk med vinterdæk, når dagtemperaturen blev tilpas lav.
• TrygVesta, et af Nordens ledende forsikringsselskaber, siger i en pressemeddelelse marts 2010: "Kør sommeren sikkert i møde… Det betyder blandt andet, at bilejere bør skifte vinterdæk ud med sommerdæk."

Dækimportør-Foreningen


Michael Eisenberg


 
Reklamer

H.I. Auto


Bruno Hansen Motorsport


Yokohama Advan dæk