Le Mans   11/12/10

Audi R18 præsenteret
Le Mans- hør Tom kristensen's kommentarer om den nye Audi
Audi Motorsport har løftet sløret for deres næste udgave af Le Mans LMP1 raceren. Audi R18 skal hjælpe Tom Kristensen & Co. i forsøget på at hjemtage Audi's 10. sejr, i årets vigtigste 24 timers løb, ganske som forgængerne R8, R10 TDI og R15 TDI har præsteret ikke mindre end ni gange, siden fabriksteamet med de fire ringe stillede op i 1999

Den væsentligste ændring på Audi R18 er skiftet fra de foregående modellers åbne racerkonstruktion tilbage til et lukket cockpit, ganske som vi nyligen set det på de franske rivalers LMP1 racere.
Ifølge chefen for Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich, vil Audi satse mere på aerodynamikken i de fremtidige løb, og både computersimulering, vindtunnel og de indledende test kørsler foretaget af Le Mans køreren Allan McNish, taler stærkt for at konstruktionen med det lukkede cockpit er det bedste tiltag.

Hør Tom kristensen's kommentarer om den nye Audi


Den nye Audi R18
(Foto: Audi Motorsport)

Da Le Mans 2011 reglerne kommer til at diktere brug af mindre motorkraft end hidtil er også en ny og mindre motor sat på programmet, Audi R18 skal drives af en 3,7 liters V6 TDI, dermed er "diesel power" stadig Audi's bud på den mest effektfulde motor - I tilgift med den nye motor kommer der i sagens natur også en ny 6 trins gearkasse til den mindre motor.

På en racer med kulfiber overdel er det mest normalt at have opdelt vognen i mindre sektioner eller i de mindste to halvdele, men her har Audi fundet ud af at bilens stivhed kan øges ved at have hele karosserioverdelen udformet som en enkelt komponent - Dermed holder Audi igen fast i deres markedførings slogan "Vorsprung durch Technik"
For at holde udviklingstiden nede har Audi trukket på tidligere erfaringer og lånt ideer fra Audi R8C(1999), søstermærket Bentley LMP1(2003) og sågar Audi A4 DTM har tilført nyttig viden omkring opvarmning af forruden.


Den nye Audi R18
(Foto: Audi Motorsport)

Designet af den nye Audi R18 LMP1 racere og dens aerodynamiske detaljer er baseret på en masse know-how, opsamlet fra de tidligere Audi LMP1 racere R8, R10 og R15, dog er der et nyt tiltag, der ikke tidligere er set på en Audi Le Mans racer, i form af ens størrelse på for- og baghjul, hvilket skal være med til at kunne give en mere balanceret vægt fordeling.

Lygterne har også fået en opgradering, eller snarere en nedgradering, for ved at bruge LED teknik i lygterne kan de nedbringe vægten dog koster det lidt mere på strømsiden at få denne vægtreduktion implementeret.
LED forlygterne er samtidigt prototyper for de LED forlygter der tænkes indført i Audi's kommende produktionmodeller.


Den nye Audi R18
(Foto: Audi Motorsport)

Audi R18 skal efter planen have sin race-debut ved 6 timers løbet på den belgiske bane Spa-Francorchamps den 8. maj, men forinden får vi lejlighed til at opleve den ved Le Mans officielle testdag den 24. april og de skulle således kunne nå at indsamle tilstrækkelige mængder race-data til at kunne køre med ved årets 24 timers Le Mans den 11-12. juni med hele tre Audi R18 racere i Audi Sport Team Joest.

Udover dette deltager Audi Sport Team Joest i 2011 også i Le Mans Cup (ILMC), der består af yderligere syv endurance-løb, fordelt over tre kontinenter. (inklusive 24 timers løbet)
Til åbningsløbet på Sebring Raceway den 19. marts hvor det er normalt at årets nye racere bliver præsenteret, har Audi bestemt at det er for tidligt at sende den nye model ind, derfor vil det være to Audi R15++ racere der deltager i den amerikanske solskinstat Florida.

2011 Intercontinental Le Mans Cup løb:
DatoBaneLøb
19. martsSebring Raceway12 timers løb
8. majSpa-Francorchamps6 timers løb
11.-12. juniLe Mans24 timers løb
3. juliImola6 timers løb
11. septemberSilverstone6 timers løb
1. oktoberRoad Atlanta1000 mil/10 timers løb
12. novemberKina6 timers løb

Henrik Bess


Læs mere om:
  • Tom Kristensen
  • Audi Sport Team Joest
  • Sebring
  • 12/06/11 - Le Mans - Le Mans
  • 19/03/11 - Sebring - ILM Cup
  • Ullrich og Juettner fortæller lidt om Audi R18

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport