ILM Cup   16/12/10

Hvor er Audi på vej hen?
Da den første seriøse glæde over synet af Audi’s nye R18 hvad lagt sig begyndte tankerne at rulle for der er noget som ikke rigtig passer ind i det vi kender Audi for.
Præcision, akkuratesse og 'Vorsprung durch Technik', men jeg tvivler alligevel lidt på at der er helt styr på det i Ingolstadt!
Måske tager jeg fejl?

Audi annoncerede en ny LMP racer med en V6 TDI på 3,7 liter, med en forventet effekt på 550 hestekræfter. Bilen debutere ved den officielle Le Mans testdag den 24. april 2011, men inden da er der et 12 timers løb på Sebring, som traditionelt er et forberedelses løb til Le Mans, men for Audi bliver dette løb i 2011 et løb der køres med den eller pensionerede Audi R15+.


Den nye Audi R18 kommer ikke til start i 12-timers løbet på Sebring.
(Foto: Audi Motorsport)

Audi R15+ TDI var jo ellers sendt på pension, i hvert fald som fabriksbil. Den bliver nu støvet af og der skal bruges, efter min bedste overbevisning, mange timer på at forberede den til at køre under 2011 reglementet.
Hvorfor synes Audi at det er en god idé at bruge ingeniørtimer på en pensioneret racerbil?

Det er her hvor det begynder at blive svært at forstå, for ifølge rygerne bliver Audi R15 bygget om så den kommer til Sebring med større (både bredere og højere) forhjul, og R18 front. Hertil skal den opfylde alle de andre krav som 2011 reglementet foreskriver, og alle de tilpasninger kan ikke bare laves på en eftermiddag.

Hertil kan man undre sig over at Audi vil bruge så megen tid på ’gammel’ bil. Den officielle forklaring er, at den nye bil ikke kan være klar før til april, men jeg tror der ligger helt andre ting til grund for Audi’s beslutning.

Intercontinental Le Mans Cup blev annonceret i 2010, med en let amputeret sæson, bestående af 3 løb. 2011 Intercontinental Le Mans Cup er en full scale serie, som på det nærmeste kan sammenlignes med et verdensmesterskab.
Det lå i kortene at Audi ville gå benhårdt efter at blive mester i den klasse, og nu har de valgt at deltage i åbningsløbet med en modificeret Audi R15+ TDI, hvilket ikke giver mening når vi ved at Peugeot allerede tester deres 90X 2011 LMP racer.

Når nu man er færdig med at overveje alle de her ting, kan man føje lidt mere til.
Det kunne jo tænkes at Audi har fundet på noget helt nyt og genialt der får deres V6 TDI på 3,7 liter til at performe så fantastisk at vi bliver overrasket, men jeg er nu alligevel skeptisk indtil jeg ser den rulle.
Audi gik fra V12 TDI i R10, til V10 TDI i R15, som viste sig at være underpowered, og nu kommer de med en V6 TDI, giver det mening?

Det er svært og sige, hvad der er op og ned på den ny Audi. Som udgangspunkt har de designet, efter min mening, en flot racerbil, men man vinder ikke racerløb blot fordi bilen er flot.

Vejgaard


Læs mere om:
  • Audi Sport Team Joest
  • Sebring
  • 12/06/11 - Le Mans - Le Mans
  • 19/03/11 - Sebring - ALMS
  • 19/03/11 - Sebring - ILM Cup
  • Audi R18 præsenteret

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport