Yokohama 2000   08/05/11

Forventninger og realiteter
Flot race på Ring Knutstorp med Lasse Rolighed
Med en stor portion selvtillid på kontoen efter årets første løb på FDM Jylladsringen vendte Lasse Rolighed hjem til værkstedet, hvor han sammen med mekanikerne har arbejdet intenst på at finde overflødige kilo i bilen.

Inden kursen blev sat mod Ring Knutstorp ved Helsingborg, var det lykkedes at finde og fjerne 15 kilo, og det var derfor en meget optimistisk chauffør, der kørte ud til træning fredag formiddag.

Der var åbenbart noget at have optimismen i, da bilen stadig kørte perfekt og samtidig præsterede hurtigste tid på den snoede og kuperede bane. Godt et sekund til Peter Olsen fra Havdrup, der var nærmeste konkurrent i klassen, tegnede godt for tidtagningen senere på dagen.


Lasse Rolighed på sin yndlingsplads
(Foto: Gripping Media)

Der blev klippet godt et halvt sekund af tiden i kvalifikationen, men Peter Olsen var ikke tabt bag en trailer og reducerede differencen til 7/100 af et sekund, og dermed var der lagt op til to spændende løb lørdag formiddag. Ganske som under træningen viste det sig, at både Yokohama-bilerne og Suzuki Swift kørte hurtigere end bilerne fra JTCC. De svenske kørere ønskede derfor at få flyttet Yokohama og Swift frem, på startgridden, så man ikke ville skabe unødvendig trængsel i første sving ved starten. Det blev afslået, fordi TV-transmissionen skulle fokusere på JTCC, og derfor kunne de ikke starte sidst.

Da starten gik, kom Lasse fint afsted med Michael Markussen tæt bagved. De havde en fin kamp op gennem feltet og nærmede sig de forreste biler i JTCC. Motormæssigt svarer de stort set til Yokohama-klassen, men de lider under den begrænsning at skulle køre på gadedæk. Det giver nogle udfordringer, når man kører tæt sammen, da dækkenes forskelligheder har stor indflydelse på bremsepunkter og linier gennem svingene. Det kom klart til udtryk, da løbet blev genstartet efter en periode med Safety Car. Lasse trak ind på en svensker, men blev låst inde i svinget, da svenskere troede, at han kunne bremse lige så godt som en bil på slicks. Den chance benyttede både Michael Markussen og Steffen Larsen sig af, og så blev en sikker førsteplads til en tredjeplads.


Svenskerne var generelt gode til at give plads
(Foto: Gripping Media)

Startrækkefølgen til andet heat i JTCC afgøres af omgangstiderne fra første heat, og det betød startplads tre til Lasse. Da lamperne slukkede, tøvede Steffen Larsen længe nok til at Lasse fik overhalet og kunne indlede jagten på Michael og førstepladsen. Det blev en lang og sej kamp, som ikke blev lettere med de langsomme JTCC-biler, der hele tiden skulle overhales. Afstanden blev hele tiden reduceret, og da flaget faldt, kunne Lasse konstatere, at løbet lige var en omgang eller to for kort.

I mesterskabskampen er afstanden mellem de tre forreste reduceret fra elleve til tre point, og det kunne være optræk til en meget spændende kamp om årets titel. Der blev fra alle sider leveret pæn og ren kørsel, så ingen skal hjem og reparere bil inden næste løb, der bliver på Ring Djursland den første weekend i juni.

Gripping Media ApS


Læs mere om:
  • Ring Knutstorp
  • 07/05/11 - Ring Knutstorp - Yokohama 2000 - DM

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto