Det blev onsdag offentliggjort at L'Automobile Club de l'Ouest hvad beslutningen blev. Før 1000 kilometer løbet på Spa lovede L'Automobile Club de l'Ouest at de ville kigge på effektiviteten og ligeværdigheden i de forskellige klasser som skal køre på Le Mans, og det har aldrig været hemmeligt at L'Automobile Club de l'Ouest kunne komme med performance tilpasninger til dette løb.
Alle teams er blevet orienteret om de besluttede tilpasninger, så det skal blive spændende og se om det så har den ønskede effekt. Fakta om de besluttede tilpasninger er:
|
LMP1 |
brændstof flow restrictor diameter |
Luft restrictor Diameter (med vægt reduktion) |
luft restrictor Diameter (uden vægreduktion) |
Vægt |
|
Lola Toyota |
38 mm |
2 x 30.9 mm |
2 x 31.1 mm |
890 kg |
Pescarolo-Judd |
38 mm |
2 x 30.6 mm |
2 x 30.8 mm |
890 kg |
Oak-Pescarolo-Judd |
38 mm |
2 x 30.9 mm |
2 x 31.1 mm |
890 kg |
|
Zytek |
38 mm |
1 x 43.7 mm |
1 x 43.9 mm |
890kg |
HPD ARX-01ee |
38 mm |
- |
- |
- |
Oreca-Swiss HY Tech-Hybrid |
38 mm |
- |
- |
- |
|
Aston Martin – AMR |
38 mm |
- |
- |
- |
Lola Aston Martin |
38 mm |
2 x 30.5 mm |
2 x 30.7 mm |
890kg |
Peugeot 908 HDI Oreca |
25 mm |
- |
- |
915kg |
|
Audi R18 |
25 mm |
- |
- |
- |
Peugeot 908 |
25 mm |
- |
- |
- |
|
Brændstof flow restrictor diameteren er tilrettet i henhold til artikel 19 i LMP1 reglerne.
Luft indsugnings restrictoren og bilens vægt er korrigeret i forhold til artikel 1.3 I Automobile Club de l'Ouest Sports reglementet.
Flere LMP1 benzin teams har allerede nu implementeret disse rettelser og har målt på performance forbedringen og kommet frem til at den er ca. 4%. Bagsiden ved denne meget sene rettelse på performance på bilerne er at holdbarheden så kan komme til at halte noget efter.
Ud over at benzinbilerne bliver ekstra performance tilgodeset på Le Mans i år, hvad angår motor reglement, så vil det slet ikke ændre styrkeforholdet. Der gættes på lige nu at de bedste benzinbiler vinder ca. 1½ sekund pr. omgang på denne ændring, og hertil vil de begynde at bruge mere benzin så deres stints forkortes fra 12 til 11 omgange. Så det er jo op til den enkelte hvor aggressivt man vil udnytte denne ændring, men diesel er stadig bedst i LMP1 på Le Mans
Vejgaard
Læs mere om: Le Mans |