207 Spider Cup DK   30/05/11

Til race i grænselandet
207 Spider CupGanske som forudset blev vejret en joker, da Peugeot Spider Cup i weekenden stillede op til race ved Historisk Festival på Padborg Park. Tidsplanen var noget atypisk, og det betød, at man først skulle på banen og køre træning efter frokost.

Træningen blev afviklet sammen med Renault-bilerne fra Clio Cup, hvilket ikke gav nogen problemer. Alle fik genopfrisket baneforløbet og lært ændringerne ved chikanen, så med de sidste småjusteringer skulle man være klar til tidtagningen.

Vejret blev stadig mere truende, men det var stadig tørvejr, da bilerne rullede ud til tidtagning midt på eftermiddagen. Alle forsøgte at få sat en god tid med det samme, men det viste sig hurtigt, at omgangstiderne konstant blev forbedret. Faktisk satte de fleste af kørerne bedste tid på 13 – 14. omgang, derefter begyndte det at regne, og det satte en stopper for festlighederne. Hurtigste mand var noget overraskende Allan Olsen med Lasse Jakobsen på andenpladsen efterfulgt af Søren Mosebo og Rasmus Wendelboe.

Godt to timer senere skulle første løb afvikles, og det gav arbejde til mekanikerne med at få ændret undervognen til regnvejrsopsætning, noget som Rasmus Wendelboe ikke var helt stolt ved: ”Jeg har aldrig prøvet at køre et regnvejrsløb, men det skal jo læres på et tidspunkt. Jeg må bare tage det roligt.”


Rasmus Wendelboe fik lært at køre i regnvejr.
(Foto: Gripping Media)

Regnen silede ned, da bilerne rullede ud til start, og da lamperne blev slukket var det Allan og Rasmus, der tog teten skarpt forfulgt af Søren Mosebo. Sørens forsøg gik i vasken, da han fik en hjulblokade og måtte træffe et hurtigt men ikke særlig svært valg mellem sandkassen og nødudgangen. Turen gennem pitten skubbede ham langt ned i placeringerne, men han arbejdede sig stille og roligt frem til en fjerdeplads. Allan fik i mellemtiden skabt lidt luft til Rasmus, og dermed kunne han holde sin førsteplads hele vejen til det ternede flag, mens Rasmus med stolthed kunne køre en andenplads hjem i sit første regnvejsløb. Efter mange forsøg fik Thomas Mueller også sølvtøj med hjem. Han plejer ellers altid at være uheldig og miste placeringen på sidste omgang, men denne gang holdt den hele vejen hjem. Til gengæld måtte Kim Rødkjær nøjes med at se afslutningen på løbet fra sandkassen for enden af langsiden, hvor han lavede en hurtig baglæns parkering.

Lasse Jakobsen var lidt for hurtig til at starte, og da han havde glemt at læse kapitlet omkring straffe, misforstod han skiltet om tyvstart og kørte en tur gennem pitten for at tage en drive through. Straffen for tyvstart er 20 sekunders tillæg, men de kom så oveni tidsforbruget ved at køre gennem pitten. På banen måtte de øvrige konstatere, at Lasse nok mangler lidt fart endnu på tørt underlag, men i vådt føre bliver bilen kørt på grænsen hele vejen. Det blev også til hurtigste omgangstid i heatet, så han har ikke glemt at køre stærkt.

Søndag formiddag skulle sidste løb køres, og trods nogle få regndråber i luften blev det et tørvejrsløb. Igen kom Allan Olsen bedst fra start med Rasmus og Søren tæt bagved, og navnlig Søren pressede hårdt på. Efter et par omgange fik han overtaget førstepladsen og lagt lidt luft til forfølgerne. Til gengæld udspandt der sig en meget intens kamp på splitsekunder om anden-, tredje-, fjerde- og femtepladsen mellem Allan, Rasmus, Lasse og Kim. Kun elleve hundrededele af et sekund var forskellen på omgangstiderne mellem første og sidste mand i gruppen. Kim Rødkjær fik desværre bremset sig selv af banen og ud af et spændende opgør med nogle få omgange tilbage og indkasserede dermed weekendens andet klistermærke med skovl og spand for den præstation.


Kim Rødkjær fandt farten.
(Foto: Gripping Media)

For Lasse Jakobsen blev løbet lidt af et vendepunkt, da han midt i heatet opdagede, at han slet ikke kørte bilen til grænsen på tørt underlag. ”Jeg kom til at undre mig over, at de andre kørte meget mere aggressivt på tør bane, mens jeg kørte rundt, som en gammel overforsigtig formelkører, der skulle passe på dækkene og ikke risikere at bukke et ophæng”.

Allerede om en uge går det løs igen, men denne gang til en næsten diametralt modsat bane; nemlig Ring Djursland. Fra Padborgs flade, lange stræk til den snoede og kuperede bane på Jyllands næse, hvor de konstante bevægelser i alle retninger stiller meget store krav til kørernes maver.

Gripping Media ApS


Læs mere om:
  • Allan Olsen
  • Kim Rødkjær
  • Rasmus Wendelboe
  • Søren Mosebo
  • Padborg Park
  • 29/05/11 - Padborg Park - 207 Spider Cup DK - DM

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport