Special Saloon   21/08/11

Fuldt hus i Special Saloon Car til Grand Prix Danmark
Special Saloon Car stiller det største felt i lang tid – og ikke bare i klassen, men i dansk motorsport
Om en uge mødes alle fans af Special Saloon Cars – i manges øjne de rigtige racerbiler – på FDM Jyllandsringen, når Grand Prix Danmark afvikles. Og krise eller ej, så bliver der virkelig noget at se på. Ikke mindre end 35 biler er på nuværende tidspunkt tilmeldt, og det spænder over almindeligt stærke racerbiler til hårdt pumpede og meget potente udgaver.

De mindste biler er Peugeot 106 Maxi og VW Polo, men de er ikke nødvendigvis de langsomste på banen. Alle håber og planlægger naturligvis på rigtigt grand prix vejr, som er høj blå himmel med sol og svag vind, men meteorologerne har desværre i år vist sig ikke helt at have styr på vejret. Får vi en af de alt for hyppige regnbyger, kan der for alvor vendes op og ned på, hvem der er hurtigst i feltet.


Henrik Moeskjær er ved at vænne sig til de mange hestekræfter
(Foto: Gripping Media)

Peter Normann skal nok få lov til at arbejde for at sin placering med de to hurtige Polo’er fra Norge og Peter Olsen fra Havdrup, men han bliver ikke den eneste, der får dug på kuplen i gruppe 2. Blandt andet de evige rivaler Jakob Borum og Christian Vejby skal også holde øje med kørere som Kim Morgan, Michael Carlsen og Kyrre Østby, som helt sikkert vil forsøge at blande sig i kampen om podiepladserne.


Andreas Boström plejer ikke at spare på pedaltrykket
(Foto: Gripping Media)

Gruppe 3 kunne tegne til at blive et næsten rent dansk opgør, men med Andreas Boström (S) i BMW M3 E46 og Tor Brynjelsen (N) i Audi RS4 på startlisten vil en ret sikker forudsigelse være, at de to herrer vil sætte deres tydelige dækaftryk på resultatlisten. Moeskjær er efterhånden ved at få føling med bilen, så han kunne godt begynde at nærme sig podiet.


Michael Carlsen er faldet godt til i klassen
(Foto: Gripping Media)

Claus Christensen i Aquila CR1 LS7 ser ud til at kunne få god konkurrence i Special Prototype-gruppen. Bilen har jo været helt suveræn, og med en frisk banerekord fra den 13. august må både selvtillid og tilliden til materiellet være i top. Dennis Holbæk kommer i sin Aquila CR1 og det bliver spændende om de to næsten identiske biler kan levere banesportens matchrace. Fra Norge kommer en gammel kending i form af Christer Gislerud med Stealth B6 GT, og han har følgeskab af Christian Nilsen i Volvo 850 V8. Som bekendt har Volvo ikke lige en model med V8-motor i salgskataloget, men der er også tale om en selvbygget rørrammebil med en Chevy V8. En anden V8’er er Hans Henrik Pedersens ’gamle’ Covette, som i dagens anledning har fået en kører fra sit hjemland bag rattet. Kevin Rocket Allen er i Danmark og har fået muligheden for at prøve noget andet end en amerikansk ovalbane, så han er med sikkerhed inde for en oplevelse, når han skal køre race på noget ,der har samme størrelse som P-pladsen ved hans lokale Walmart.


Dennis Holbæk har en bunden opgave i at hente Claus Christensen
(Foto: Gripping Media)

I den store Special GT-gruppe bliver det en buket af spændende biler. Klassens Grand Old Lady, Johannes Graversens underskønne FIAT x/9, og rivalinden Lotus Elise SWA bliver budt op til dans af en stribe flotte kavalerer: Corvette C5 R, Westfield Seight, Porsche 911 RS, Dodge Viper og Porsche 996 GTS.

Med så stort et felt af biler vil der for alvor være noget for alle motorsportsfans. For de teknisk interesserede vil der være meget at se på i paddock’en, men der vil også blive meget at se på under løbene. Forskellen på hurtigste og langsomste bil gør, at der meget hurtigt vil være biler hele vejen rundt på banen med masser af overhalinger.

Special Saloon Car
Gripping Media


Læs mere om:
  • Christer Gislerud
  • Christian Vejby
  • Claus Christensen
  • Dennis Holbæk Pedersen
  • Hans-Henrik Pedersen
  • Jakob Borum
  • Johannes Graversen
  • Kim M. Jensen
  • Michael Carlsen
  • Peter Olsen
  • Jyllandsringen
  • 28/08/11 - Jyllandsringen - Special Saloon - DM

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport