1600 Challenge   10/02/13

Kaffemanden fra Esbjerg skifter underlag
Søren Lyck, Lyck Motorsport, er bosat i Esbjerg, hvor han arbejder som ”Kaffe-teknikker” ved Cafax.
Lyck-motorsport består som udgangspunkt kun af Søren, men en velfungerende sparring med ”O-motorsport” samt ”team-j-p-racing”, har de sidste par år været en god kombination.

Hans motorspotskarriere startede i 1999 i folkerace. Her blev til 5 gode sæsoner. 2002 var højdepunktet med en bronzemedalje i mesterskabet, inden han efter 2003 sæsonen valgte at sætte ambitionsniveauet lidt op.

2004 byggede Søren hans første Rallycross bil, og deltog i Rallycross klasse 1, hvor han i 2006 opnåede han en 6. plads i mesterskabet som det bedste resultat i de 3 sæsoner.

2007 skiftede han op til Rallycross 0-1600 Gr. N. Det skulle blive til nogle gode sæsoner, hvor han sluttede henholdsvis 5’er i 2007, og 3’er i 2008.

2009 blev titlen suverænt kørt i hus med udelukkende podiepladser gennem hele sæsonen.


(Foto: Lyck Motorsport)

2010 valgte Søren at tage endnu et skridt op af rangstigen og deltage i Rallycross Div. 1a. Teamet valgte dog at stoppe sæsonen før tid, da budgetterne i Div. 1a er langt større end i Gr. N, og havde derved ikke økonomi til at kæmpe med om de forreste pladser.

Beslutningen blev at gå tilbage til Rallycross 0-1600 Gr. N til 2011 sæsonen. Standarden i klassen var imidlertid blevet højere end i 2009, hvor Søren havde været den eneste der kørte i Honda Civic. I 2011 var der mange andre kørere der også havde valgt denne bilmodel, som allerede i 2009 viste sig at være den ideelle til det gældende reglement. Gennem sæsonen lå han konstant i top 5 i mesterskabet, men diverse problemer ved sidste løb betød at 3. pladsen blev tabt, og 5. pladsen blev det endelige resultat for sæsonen.

2012 sæsonen skulle nu umiddelbart vise sig at blive den sidste, på det løse underlag. Endnu engang startede han i Rallycross 0-1600 Gr. N. Sæsonen startede ok ved DM1, men var derefter utroligt skuffende resultatmæssigt. I stedet valgte han at skifte græsgange, og prøve asfaltbanesporten af. Det blev til 1 enkelt start i Youngtimer mesterskabet på Ring Knutstorp med Honda’en. Dette gav så meget blod på tanden, at han har valgt at blive i asfaltbanesporten.


(Foto: Lyck Motorsport)

2013 starter han i Yokohama 1600 Challenge, hvor han er i gang med at opbygge en VW Polo Gti. Det bliver den første af den biltype i klassen, så teamet har meget at lære i både asfaltbanesporten, og med hensyn til bilen, da teamet hidtil har været mest vandt til Honda Civic modellerne.

Målet: Målet er at lærer det hele at kende.....meeeen...... Han har dog også tilmeldt sig rookie-mesterskabet…

Sørens startnummer bliver i Yokohama 1600 Challenge 2013 nummer 49

Jens Jensen
Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge


Læs mere om:
  • Søren Lyck

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport