Formel 1   21/05/14

Anakronismen i showet
Optakt til Monacos Grand Prix
Moderne Formel 1 racere har ikke noget at gøre i de snævre gader i Monaco. Det er der ikke noget nyt i. Sådan har det vel været siden en gang i 60'erne. Men det ville godt nok være trist hvis de holdt op med at være der.

Der er to slags Formel 1 fans. De der hader Monaco og de der elsker det. Argumenterne er de samme. Det er lidt småperverst at slippe de der dyr løs i gader der i forvejen er ret smalle. Men det er den inkarnerede Formel 1 historie, samtidig med at nutid og fremtid er i fokus. Monaco er som bane en anakronisme, men løbet i sig selv dvæler ikke ved fortiden og er blevet til et nostalgisk trip.


De to Mercer'ere på Sakhir - her med Hamilton forrest.
(Foto: Daimler Chrysler)

Sidste år vandt Nico Rosberg - og han har da ganske gode muligheder for at gentage det i år. Han sidder jo i den ene af de to biler der indtil videre har været i stand til at vinde løb. Den anden er selvfølgelig søsterraceren, der bliver kørt af Hamilton. Godt nok er Monaco markant anderledes end resten af arenaerne, men det er alligevel svært at forestille sig at Mercedes ikke skulle vinde på søndag. Sammenholdt med at overhalinger i fyrstedømmet ikke altid har været helt nemme, for nu at underdrive en smule. Så som tilskuer kan man godt skrue forventninger til spænding ned.

På den anden side er der altid muligheden for at altid bliver vendt på hovedet - at de andre teams pludselig har en fordel netop fordi banen er så anderledes. Men spændingen ligger lidt i træningen og ret meget i kvalifikationen.

Pirelli har slæbt deres røde supersoft (subersårft på dansk!) over grænsen til Monaco. Det andet dæk er soft dækket. Pirelli mener at det burde være muligt at gennemføre på et stop, men at det ikke nødvendigvis vil være den hurtigste måde at komme frem på. Samtidig spiller de begrænsede muligheder for overhaling ind. Hvis man kan placere sig et sted foran i feltet med kun et stop, så skal dem på tre stop jo selv finde en vej uden om en.


Saxo bank er blevet ganske tydelige på siden af Lotus.
(Foto: Lotus F1)

Hvad man kan forvente at de forskellige teams står hen i det uvisse - med undtagelse af Mercedes, som man godt kan forvente vil være med i front! Fernando Alonso peger på at løbet kan være en god mulighed for Red Bull! Dermed forsøger han vel at flytte noget af forventningspresset fra sin egen røde racer til den østrigske tyr. Det er selvfølgelig også muligt at der er tale om en objektiv ekspert kommentar. Det er da muligt, at Red Bull pga. banens beskaffenhed og med hvad nogle har kaldt årets bedste design, bliver kompenseret for de mangler kræfter i motoren. Hvis man er den spillende type kunne Vettel eller Ricciardo være det lidt skæve, men ikke urealistiske bud på en vinder.

Men generelt har kampen bag Mercedes været ret hård i år. Der er mange om budet, der er mange der kan gøre krav på en podieplads. McLaren har været der, men virker ikke til at stå med racerskoen placeret på trappen til podiet. De skal vist være glade for at komme hjem med nogle point.

Williams har ikke været på podiet endnu, men de kan komme det. Ferrari har været der, det samme har Force India. Allesammen kan gøre det igen.

Set udfra ønsket om en spændende VM kamp og kamp om sejre i de enkelte løb, er det ikke udelukkende positivt at der er så mange i spil til pladsen som det næstbedste hold. Det er en klar indikation på at resten af feltet er ganske jævnbyrdigt - ogret langt fra at fange Mercedes.

I den anden ende af feltet forlyder det at Caterham er ved at have problemer. Teamejer Fernandez er åbenbart træt af at proppe penge ind i et sort hul og få sidstepladser som betaling. Der skulle være stillet ret kontante krav om forbedringer, men når man tager i betragtning hvor lang tid de har været i Formel 1 efterhånden, virker det efterhånden usandsynligt at Caterham nogensinde skulle få noget succes - men derfor vil det være et tab for sporten alligevel. Det er jo ikke fordi folk udenfor sporten står i kø for at få lov til at brænde deres millioner af på at deltage i motorsportens kongeklasse.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Monte Carlo
  • 25/05/14 - Monte Carlo - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport