DM Rally   02/06/14

Sekundtæt fight i Ecoteck Rally Himmerland 2014
Der blev gået til stålet på hastighedsprøverne i Himmerland, da Motorsport Nordjylland (MNJ) blændede op for 3. afdeling af årets DM-rally. Jævnbyrdigheden var dog stor blandt frontteamene i Ecoteck Rally Himmerland 2014.

- Midtvejs i rallyet havde deltagerne gennemkørt 6 hastighedsprøver, oplyser løbsleder Bjarne Sørensen.
- Efter 42 km konkurrencestrækning førte Christian K. Jensen og Freddy Pedersen i Peugeot 208 T16 med et forspring på 3 sekunder til mærkekollegaerne: Ib Kragh og Mie Petersen (Peugeot 207 Super 2000).


Christian K. Jensen og Freddy Petersen kørte et klogt rally med toptempo
(Foto: Kirketerp)

MNJ fik samtidig besøg af ”skrapsackerne”: Jan Becker og Klaus Wicha i Subaru Impreza WRX STi fra Hamborg. Nordtyskerne kvitterede for gæstfriheden med en generel tredjeplads midtvejs i rallyet, og hvor de var kun tre sekunder langsommere end den danske frontduo.

Rallyet startede med shake down for startfeltet på rundbane-prøven i Hobro's nordlige industrikvarter fredag aften. Her konstaterede MNJ'erne: John og Johnni B. Christensen, at de stadig væk havde småproblemer med afvredne forhjulsnav i deres Peugeot 206 GTI. De brugte halvdelen af natten til at reparere rallybil, men nordjyderne kom tilbage i arrangementet, og slutresultatet blev en flot treer i den serienære division (D).


John og Johnni B. Christensen døjede lidt med en dårlig sporing af dækkene efter nattetjansen med reparation
(Foto: Kirketerp)

Ikke uventet blev den store og krævende rundstrækning i Lindum Skov afgørende for Ecoteck Rally Himmerland 2014. Her blev deltagerne blev præsenteret for 28 km. asfaltprøve med masser af sving og bakketoppe,

- Christian K. Jensen og Freddy Petersen strammede elastikkerne på Lindum Skov-prøven, fortsætter Bjarne Sørensen. - Snitfarten var lidt over 120 km/t, men midtjyderne fightede koncentreret, og udbyggede føringen til 11 sekunder.

- 11 sekunder er i rally nogle gange et rigtig stort forspring, konstaterer co-driver Freddy Petersen. - Således kan et langt motorløb blive afgjort inden for en håndfuld sekunder. Derfor foregår tidtagningen da også i tiendedele sekunder (!).


Et spændende indslag i Himmerlands-rallyet var Jacob Madsen og Ole R. Frederiksen, som normalt deltager i tyske motorløb med deres Opel Adam
(Foto: Kirketerp)

Lindum Skov-prøven gav i anden gennemkørsel bonuspoint til DM-slutstillingen. Derfor gav frontrunnerne ekstra power, men samtidig blev hastighedsprøven også afgørende for slut-udfaldet af Ecoteck Rally Himmerland 2014.

- På den allersidste omgang mistede vi servostyringen i rallybilen, forklarer Ib Kragh. - Vi kunne dog spurte over målstregen som andetbedste danske mandskab, hvilket gav 2 bonuspoint i DM. ”Straffen” kom derimod på den efterfølgende snirklede industriprøve i Hobro, hvor jeg havde store problemer med at komme hurtigt nok omkring de mange hjørner. Uden servo vil en 4WD-rallybil nemlig allerhelst køre lige ud.......


Ib Kragh og Mie Petersen var tæt på at ”sælge” topplaceringen, da servostyringen sagde farvel og tak
(Foto: Kirketerp)

I DM-sammenhæng kunne Kragh/Petersen snildt være blevet overhalet af de regerende 4WD-mestre: Tim Svanholt og Carina Møller fra Roskilde i Mitsubishi Lancer EVO IX. Østjyderne slap dog med skrækken, og er stadig i front for DM 2014.


Løbsleder Bjarne Sørensen (t.v.) fik stor ros af den regerende 4WD-mester: Tim Svanholt
(Foto: Kirketerp)

Jan Becker og Klaus Wicha var yderst tilfredse med deres egen indsats, og gav bl.a. publikum smagsprøver på avanceret firehjulsdrift gennem svingene: - MNJ havde fundet nogle flotte og krævende hastighedsprøver, hvor vi al beskedenhed var generelt hurtigste på 4 ud af de 10. Vi kan derfor godt finde på at tage revanche i 2015, idet vi blev nr. 2 generelt.


Nordtyskerne: Jan Becker og Klaus Wicha gav publikum en flot opvisning i avanceret køreteknik
(Foto: Kirketerp)

Christian K. Jensen og Freddy Petersen vandt deres første generalsejr i deres spritnye Peugeot 208 T16.

MNJ'erne: Max Christensen og Preben Jensen (Subura Impreza WRX Sti) var tæt på at blive nr. 3 generelt blandt de danske rallyteams samt bedste serienære 4WD-rallyteam.

- Vi fightede med næb og klør, oplyser Max Christensen. - Men vi er åbenbart lidt uvenner med Lindum Skov, for sidste år knækkede der et baghjulsophæng. I år var det lidt mindre dramatisk, men alligevel konkurrenceafgørende, idet gearstangen brækkede midt over! Jeg kunne dog stadig væk skifte gear med ”stumpen”, men det var ikke helt optimalt. Desværre manglede der lidt over 2 sekunder på slut-målstregen, men vi er godt tilfredse med indsatsen på hjemmebane.


Lidt over 2 sekunder forhindrede MNJ'erne: Max Christensen og Preben Jensen i at triumfere på hjemmebane
(Foto: Kirketerp)

Torben Sørensen fra Uggelhuse ved Randers var på næsten-hjemmebane sammen med sin svoger: Henrik Petersen (Hobro) i deres Subura Impreza WRX Sti.

- Vi oplevede et fejlfrit rally, afslutter Torben Sørensen. - Vi har ikke kørt så meget i vores 4WD-rallybil i forhold til konkurrenterne. Derfor er vi meget godt tilfredse med syveren generelt.


Torben Sørensen og Henrik Petersen gik til makronerne på næsten-hjemmebane
(Foto: Kirketerp)

Normalt udgår ca. en tredjedel rallyfeltet inden målstregen. Lidt usædvanligt udgik kun 10 pct. af startfeltet i Ecoteck Rally Himmerland 2014.

Motorsport Nordjylland

Åge Keseler Kirketerp


Læs mere om:
  • Hobro
  • 31/05/14 - Hobro - DM Rally

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk