På Jerez blev der den forgangne weekend kørt den tredje runde af det prestigefyldte International GP Open. Banen, der ligger i det solrige og varme sydspanien, gav de perfekte rammer for Thomas Fjordbachs næste udfordring. "Jeg har med stor interesse fulgt dette mesterskab gennem lang tid, og nu hvor jeg havde lidt "fritid" i løbskalenderen, var jeg ikke i tvivl om at jeg ville deltage. Løbet her vil det være en god forbederedelse og være med til at holde mit løbs-tempo i vejret".
Thomas Fjordbach, der for øjeblikket deltager i GT Asia hvor han er førende i sin klasse, har til løbet på Jerez fundet sammen med Drivex teamet, og deler en Porsche 997 GT3 RSR med vinderen af serien fra 2013, Alvaro Barba.
Fredag skulle der køres test i fire trænings-sessioner. Fjordbach og Barba arbejdede hårdt med teknikerne, for at opbygge fortrolighed med bilen. "Porsche GT3 er en næsten mytisk bil, med en god basis: Den har en 3.8 liter motor med 500 Hk, sekventiel gearkasse og top-hastigheden er potentielt oppe på 300 km/t".
Lørdagens kvalifikationer placerede teamet på sjette række på start-grid.
Løb 1 - Lørdag: Kamp til målstregen
Weekendens første løb var sat til 70 minutter, som altid med et kørerskifte ved den halve distance. Alvaro Barba startede i bilen, og kunne med solid kørsel arbejde sig to positioner op, før han overlod rattet i Porschen til sin teamkammerat Thomas Fjordbach.
Aalborgenseren overtog rattet på femtende omgang, kørte med et godt tempo i anden halvdel af løbet, og holdt positionen gemnnem resten af løbet, hvor han kunne bruge den spektakulære Nissan GT-R GT3 Ex-Nismo kørt af Dolby/Bontempelli, som pacecar.
Mod slutningen af løbet, fik han kontakt med Corvetten kørt af Derdaele/Retera, og de viste en god kamp til målstregen. Fjordbach og Barba sluttede løbet på en god fjerde plads i den samlede stilling for Super GT klassen.
"Sikke en afslutning på løbet! Vi lagde ud med at køre for at bibeholde vores position i løbet, men som omgange blev arbejdet igennem, fik jeg større fortrolighed med bilen, fandt et godt tempo, og til sidst lå jeg side om side med Corvetten, til vi passerede målflaget. Hvis vi havde haft et par omgange mere, havde vi fået en endnu bedre kamp! Vi sluttede på fjerde pladsen i vores klasse, og vi nød kampen med vore rivaler. I morgen vil vi fortsætte med at arbejde på bilen, for at finde det rette løbs-setup, da vejrudsigten siger at det vil blive meget varmt", fortalte den 21 årige Thomas Fjordbach, da han stod ud af bilen.
Løb 2 - Søndag: Top-5 weekend i SuperGT klassen
Weekendens andet løb skulle køres søndag middag. Kører rækkefølgen for Drivex Porschen var modsat i forhold til lørdagens løb, og det var dermed Fjordbach der startede i bilen, og skulle køre indtil mellem det 24. og 26. minut, hvor det var tid at køre i pit, til det obligatoriske kører-skifte.
Løbets begyndelse var præget af en del stillingskifter i midten af feltet, hvilket kostede en del tid for den danske kører, som blandt andet måtte undgå et sammenstød mellem to Ferrarier, der endte med at sende begge de italienske biler af banen. Efter dette, lykkedes det for Fjordbach at finde et konstant tempo, der bragte ham tre positioner op, inden kører-skiftet.
På den 16. omgang blev bilen overdraget til Alvaro Barba, der på grund af en brændstof fejl fik en stop-and-go straf, hvilket desværre kostede en del tid. Trods alt kunne teamet slutte som nr 5 i deres klasse.
"Det var en interessant løbs-weekend. Alting var nyt for mig i fredags: Teamet, bilen og mesterskabet. Men jeg lærte en del ude på banen, blandt andet at kørere og biler har et meget højt niveau, her i International GT Open. Denne weekend vil komme mig til gode, ved mine næste løb i Asien. Jeg takker Drivex for at have givet mig denne super bil. Og en stor tak til min teamkammerat, Alvaro Barba. Det har været en fornøjelse at få gode råd fra en mesterskabs-vinder."
Næste løbsweekend bliver på Fuji International Speedway, fra den 11. til 13. juli.
Læs mere om: Thomas FjordbachJerez22/06/14 - Jerez - GT Open |