Diverse   29/01/15

Livslang entusiasme med benzin i blodet
Odder-knægten: Preben Kristoffersen fejrer i 2015 guldbryllup med motorsporten på 4 hjul, og runder samtidig 31. januar et skarpt hjørne på: 70 år. Preben Kristoffersen tilhører anden generation af de danske banesportskørere, som prægede frontresultaterne i ind- og udland efter etableringen af Jyllands-Ringen og Ring Djursland.

- Det hele startede oprindelig uden for asfaltbanerne, oplyser Preben Kristoffersen.
– Efter endt soldatertid byggede jeg en Morris Mini, som vi kørte bilorientering i. Hurtigt fattede jeg dog interesse for rally, og præsterede så gode resultater, at jeg i 1969 blev tilknyttet det danske TEAM AUSTIN MINI med base i Odense. Med Bent Åkjær som co-driver blev indsatsen kronet med mit første DM.


Preben Kristoffersen kan samtidig med 70 års fødselsdagen fejre guldbryllup med motorsporten.

I 1970 gik startskuddet til mange års frontresultater på asfalt- og jordbanerne, og i første omgang med basis i det engelske hundehus.
- I 1972 fik jeg en stor rally-oplevelse i Austin Mini Cooper’en, fortsætter Preben Kristoffersen. – Jeg deltog i det legendariske Int. Rallye Monte Carlo med Peter Singers i højresædet. Snekaos på bjergvejene bevirkede imidlertid, at vi ikke nåede hjem over målstregen i Monaco.


Preben Kristoffersen blev smittet af alperally-feberen i 1972, hvor han deltog i Int. Rally Monte Carlo sammen med Peter Singer.

I 1973 skiftede Preben Kristoffersen til træk på baghjulene samt definitivt til baneløb. Østjyden kørte i en Ford Capri GT, hvilket grundlagde østjydens DM nr. 2 i 1974 – på jordbane.

Herefter fulgte mange Porsche-sæsoner på asfalt. Deltagelsen i den heftige Gruppe 5 resulterede i to danske mesterskaber, hvilket skete i Porsche 911 Carrera RS (1976) samt en endnu hurtigere Porsche Carrera RSR (1977).

- Enhver sportsudøver på top-niveau drømmer om at blive professionel, konstaterer Preben Kristoffersen. – Jeg udlevede muligheden i 1978, hvor jeg satsede fuldtids på VM for GT og sportsvogne, som i disse år blev afviklet som 6 timers-løb. Dette skete med tyskeren: Eberhard Sindel som andenkører i en Porsche 934 Turbo med 500 HK under motorhjelmen.

VM-sæsonen startede fornemt med en klassesejr i premiereløbet på Silverstone, men raceren blev senere totalskadet på Misano i Italien. Resten af 1978 kørte østjyden derfor i en fabriksbygget BMW 320i, som tidligere havde været i hænderne på den svenske Formel 1-stjerne: Ronnie Peterson.


Preben Kristoffersen kørte gennem flere baneløb i en tidligere fabriksbygget BMW 320i, som havde tilhørt Formel 1-stjernen: Ronnie Peterson

Odder-køreren scorede flere gode resultater med BMW’en rundt omkring i Europa (1978-80). 1981 betød herefter skifte til et nyt bilmærke, og med en Mazda RX7 styrede Preben Kristoffersen efter topplaceringer i Gruppe 1, som omfattede tunede racere.
Mazda-indsatsen bliver kronet med det femte DM (1983), som i parentes bemærket satte den første kile ind blandt ærkerivalen: Erik Høyers mange DM-titler.


Preben Kristoffersen kunne i 1983 fejre sin 5. DM-titel i dansk motorsport. Til venstre ses en stolt datter: Stinne
(Foto: Morten Alstrup)

Sidst i firserne begyndte Preben Kristoffersen at trappe ned på løbsaktiviteterne. Samarbejdet med Mazda betød desuden, at Falck-jobbet i Århus blev udskiftet med bilforretning og autoværksted i Odder - med hovedvægt på det japanske bilmærke.


Preben Kristoffersen har fået come back i baneløbene med sin Mazda RX7 (med wankelmotor) i Classic Race Aarhus.

- Op gennem halvfemserne kriblede det dog stadig væk i fingrene omkring nye udfordringer, forklarer Preben Kristoffersen. - Det var derfor ingen svær beslutning i 1999 at hjemkøbe en brugt - højrestyret - Austin Mini Cooper i rallytrim fra England.

Preben Kristoffersen kastede specielt sin kærlighed på at køre - det yderst populære - Int. Rallye Monte Carlo Historique. 10 gange har østjyden i vinter-arrangementet fået lejlighed til at køre de berømte bjergprøver i de franske alper - på kuperede og snoede serpentinerveje, som ofte byder på snesmattet og isglat underlag.


Preben Kristoffersen (t.v.) har deltaget 10 gange i Int. Rallye Monte Carlo Historique.

70 års-fødselsdagen var planlagt til at blive fejret på vej til Monaco – i en 11. start, men bliver i stedet afholdt i Danmark.


Den FLYVENDE FINNE: Rauno Aaltonen (t.h.) vil sammen med Preben Kristoffersen festligholde starten på Rådhuspladsen i København for Int. Rallye Monte Carlo Historique 2015.

- Som en ekstra fødselsdagsgave får jeg mulighed for at hilse på en af de berømte FLYING FINNS: Raumo Aaltonen, afslutter Preben Kristoffersen. - Sammen med min rallybil skal vi være med til at festligholde starten på Int. Rallye Monte Carlo Historique 2015, hvor et af startstederne bliver Rådhuspladsen i København torsdag d. 29. januar. Rauno Aaltonen vandt det ”rigtige” Monte Carlo Rally i 1967.

Med venlig hilsen
Åge Keseler Kirketerp
…… på vegne af ……
Preben Kristoffersen


Læs mere om:
  • Preben Kristoffersen

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport