Rally Monte-Carlo Historique   22/01/20

Hvad sker der bag frontlinjen i Rally Monte Carlo Historique?
Lørdag, den 25. januar fra kl. 10.00 til 14.00, er der PRE-start fra torvet i Assens for de syv danske deltagere i verdens største historiske rally, Rally Monte Carlo Historique. 315 deltagere fra hele verden, med start i forskellige europæiske byer nord og syd, sigter mod mål i Monaco natten imellem den 4. og 5. februar.

Når borgmesteren i Assens, Søren Steen Andersen har flaget de syv danske biler afsted kl. 13.30 fra torvet, begynder deltagere at trække på alle de funktioner der ligger bag frontlinjen - funktioner, som skal få hele det danske hold i Team Fynske Bank Danmark til at komme så tæt på sejrspodiet som mulig, og helst helt på toppen.


Spejderne fra Verningegruppen tænder op for bålene ved Pre starten i Assens den 25. januar
(Foto: Viggo Johansen, rallypics.dk)

Rally Monte Carlo er andet end blot at sætte sig i bilen og køre ca. 2.700 km. på smalle og krævende sydfranske bjergveje. Bag deltagerne står der flere små teams af personer med vidt forskellige opgaver og ekspertiser.

En af de vigtigste funktioner er holdet, som opmåler og laver årets rute bog.
For at kunne køre et rally af den kaliber under vanskelige forhold på små bjergveje, er det nødvendigt at have en rute bog med meget nøjagtige mål og dokumentation for hele ruten der skal køres. Team Fynske Bank Danmark, har i lighed med tidligere år, valgt at fremstille deres eget rutebogsmateriale.

Det basismateriale der stilles til rådighed af organisationen i Frankrig, er ikke nøjagtigt nok at køre løbet efter, så når Rally Monte Carlo organisationen i Frankrig har frigivet årets rute i slutningen af november, eller begyndelsen af december, kører et hold til Frankrig for at opmåle hver eneste meter på ruten, og fotodokumentere vigtige punkter. Team Fynske Bank Danmarks egen opmåling resulterer i rutebogsmateriale der er opmålt med meters nøjagtighed. Det danner basis for en, mange sider, tyk rute bog til hver af løbets fem dage, samt en kortbog hvor både transportetaper, specialstrækninger, servicepunkter, start og mål er indtegnet.

Når kladden til rute-bøgerne er færdige, kører endnu et hold til Frankrig, og kører det hele igennem igen, for at kontrollere at alt er korrekt opmålt og indtegnet. Kontrolkørselen er en meget vigtig detalje, da hver eneste meter i Rally Monte Carlo Historique tæller. En fejl der udløser få meters fejlkørsel, resultere i strafpoint. Det hele handler jo om, på meters nøjagtighed, at være det rette sted på rette tidspunkt, hvilket kontrolleres af GPS styrede hemmelige tidskontroller, som er placeret langs ruten. 1 sekunds for tidlig eller for sen passage af tidskontrollerne udløser 10 strafpoint.

Det hold der kommer igennem de mange kilometer specialstrækninger med færrest strafpoint vinder løbet.


En del af presseteamet gør sig klar til action på Col de Percy i 2019.
(Foto: Viggo Johansen, rallypics.dk)

Efter rutebogen kommer serviceteamene
De danske deltagere har hver deres egen tætpakkede servicebil med. Servicebilen er hjemmefra pakket med alt det værktøj og de reservedele og forskellige dæk man kan forestille sig at få brug for. Der medbringes benzin til både bil og teammedlemmer. Sprinklervæske, motorolie, gaffatape, strips, gearkasser, støddæmpere, appelsinjuice, rugbrød, pålæg, matadormix, og 1.000 andre småting står sirligt pakket i kasser bag i servicevognen, så man altid ved hvor hvad er.

En velfungerende bil, et velfungerende serviceteam og godt beværtede kørere danner basis for et godt resultat, når de mange kilometer er tilbagelagt efter fem dages strabadser.

Is piloterne er et vigtigt redskab under løbet.

Eks. på isnoter.

Vejrkonditionerne under Rally Mone Carlo Historique kan være virkelig drilske. Der er mange bjergpassager, hvor vejene på sol siden af bjerget kan være tørre og snefri, og på skyggesiden være glatte og snefyldte. For at give deltagerne de bedst mulige informationer inden hver enkelt etape, som typisk indeholder flere bjergpas, medbringer Team Fynske Bank Danmark sine egne is piloter. Den meget erfarne rally kørere, Frank Nielsen fra Odder, danner sammen med erfarne rally co-driver Tage Gejl fra Silkeborg makkerpar i is-pilot bilen.

En time før første deltager, gennemkører de ruten, og melder via sms vejens beskaffenhed tilbage til deltagerne, så de har en mulighed for bl.a. at træffe det rette dækvalg inden hver enkelt specialstrækning.

Presseteamet er det hold der formidler dagens begivenheder.
Presseteamet følger deltagerne under hele løbet, og sørger for at der før, under og efter løbet udsendes pressemeddelelser med foto dokumentation til relevante medier, samt koordinerer presseindsatsen for de syv biler der er med i Team Fynske Bank Danmark.

Presseteamet består af en pressechef og 1 still-billed fotograf, en social-media specialist, samt en TV-fotograf. De seneste to år, er der produceret 2 x ½ times TV-udsendelse om Rally Monte Carlo Historique. som er blevet vist på både TV2 regionerne, TV3 Sport og TV3 Max. TV-udsendelserne fra 2019 er sammenlagt blevet vist mere end 100 gange, så succesen forsøges gentaget i 2020 med nye TV-udsendelser.

Presseteamet er desuden dybt involveret i det grafiske arbejde omkring fremstilling af rute-bøgerne og de øvrige grafiske løsninger der er nødvendige for det samlede team, bl.a. i forbindelse med PRE-starten i Assens.


Presseteamet følger de danske deltagere hele vejen i Monte i Frankrig. Her er Lars Hindsgaul og Arne Pagh på vej i en hårnål i højderne over Provence.
(Foto: Viggo Johansen, rallypics.dk)

Sponsorer og samarbejdspartnere
Rally Monte Carlo Historique er et stort arrangement, som kræver mange ressourcer. De sponsorer og samarbejdspartnere, som bakker op om deltagerne har stor betydning for de fleste. Der bidrages både med kontante beløb, men også med forskellige former for beklædning, brændstof, drikkevarer og madvarer til hele teamet.

Den sidste, men væsentligste del bag Rally Monte Carlo Historique er kørernes familier og omgangskreds.
Det er spændende, men meget tidskrævende at deltage i løbet, og ens bagland skal være forstående overfor de afsavn det kræver i perioder. Forberedelserne er lange, og begynder for de fleste allerede kort til efter at de er kommet hjem efter sidste deltagelse.

Umiddelbart når løbet er slut, hører man ofte: ”Nej, det var sidse gang – jeg gør det ikke mere”, men når organisationen i Monaco begynder at ryste med sablen midt på året, har mange det ligesom cirkushesten i manegen. De skal med igen.

Presseteamet

rallypics.dk
Viggo Johansen


Læs mere om:
  • Monaco
  • 05/02/20 - Monaco - Rally Monte-Carlo Historique

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto