Som Strøjer Samlingen indleder i deres oplæg: “Hvad får to normalt tænkende danskere til at sætte sig i en amerikanerbil fra 1939 for at køre 15.000 km. tværs over Asien og hele vejen til Paris?” Ja det var vi vel godt et par hundrede motorsports interesserede som på en mørk og regnfuld efterårsaften havde sat kursen mod Vedstorup og Strøjer Samlingen som gerne ville vide !
(Foto: Motorsporten.dk)
Vanen tro lukkede Strøjer Samlingen dørene op en halv time før foredraget, så der var en god chance for at beundre denne fantastiske bilsamling (Har du ikke været der, så er det afsted, der er mange events i løbet af året og det er en rigtig god oplevelse… det var vistnok lige et lille reklamespot !!)
(Foto: Motorsporten.dk)
Præcis kl. 19 var alle klar. Museumschefen Søren Ditlev Jensen bød velkommen og så var det tid til løbsberetning og røverhistorier leveret af de to hovedpersoner: Jørgen Witting og Casper Andrup, ind imellem suppleret af en anden Peking-Paris deltager: Lars Rolner. Lars Rolner har selv for år tilbage fortalt om sit første Peking-Paris rally hos Strøjer, dengang kørte han en Bentley fra 20´erne og de to seneste år i en heftig Porsche 911, som i den grad minder om de fabriks 911´ere som deltog for år tilbage i Paris-Dakar.
(Foto: Motorsporten.dk)
Tilbage til aftenens spørsmål om hvorfor: Ja, jo mere skørt jo bedre, hellere det end ligge med en stok i sengen !! Og tidligere har vi deltaget i “Mille Miglia” og så var vi nok inspireret af Lars Rolner.
(Foto: Motorsporten.dk)
At deltage i Peking-Paris er ikke bare sådan lige: Der skal et kinesisk kørekort til, kinesiske nummerplader på bilen, visum osv. Witting og Andrup var i England for at finde bil. Valget stod mellem en Chevrolet og en Dodge Coupe 1939. Dodge´en vandt og den havde faktisk deltaget i Peking-Paris i 2016 og 2019. Bilen blev efter klargøring i England sendt til Danmark da Witting og Andrup gerne ville prøve den inden afskibningen til Kina.
(Foto: Motorsporten.dk)
Alle de europæiske deltagende biler skulle med skib, men på grund af Houthiernes skyderier omkring Suezkanalen skulle de på en længere tur syd om Afrika ! Ved ankomsten til Peking/Beijing blev alle bilerne opbevaret i en kæmpe lagerhal. For at klare sig gennem det politiske kinesiske nåleøje skulle deltagerne sige, at de var i Kina som turister, og bilerne skulle alle monteres med kinesiske nummerplader !! Deltagerne bliver scannet “overalt”. I løbet skal man overholde bestemte tider ellers tillægges straftid.
(Foto: Motorsporten.dk)
Løbet Peking-Paris er opdelt i 5 klasser med 3 hovedkategorier: Pioneer med kun en deltager AM La France, Vintage for biler 1930-1947 og Classic for biler 1948-1976.
Så er løbet igang! Allerede på første etape må Witting/Andrup hjælpe en norsk deltager som var i problemer. Her som flere steder fik vi et filmklip. Så gik det ellers videre gennem Kina, hvor meget af løbet foregår på småveje, som Witting/ Andrup fik at føle med masser af småsten i motorrummet. Det kostede en kilerem (og senere en mere) Der var også noget med en støddæmper og noget der skulle svejses og .... Vejene var ikke de bedste, nærmere som et vaskebrædt som Jørgen Witting sagde... her brød Lars Rolner ind: Det er fordi i kører for langsomt, med 120 i timen mærker du det ikke !!
(Foto: Motorsporten.dk)
I løbet var der det der hed “Nomaderne”. Det var et hold af folk som for deltagerne lavede Camp (telte) i målområder hvor der ikke var hoteller. Nomaderne havde lavet stort spisetelt til deltagerne, og de havde både et mekaniker- og lægehold. Hos Nomaderne kunne du også efter etaperne købe kolde øl/vin… men senere brød deres kølesystem sammen… det var No Good!!
(Foto: Motorsporten.dk)
Efter en del genvordigheder i Kina kom turen til Mongoliet og som i Kina når man skiftede fra provins til provins var der “lidt” ventetid... I Mongoliet har Witting/ Andrup en kedelig oplevelse hvor de kører fast i sandet. Som det så fint blev forklaret, så er der en fast skorpe på sandet, så længe du kører går det fint... men stopper du og skorpen knækker, så har man et problem... heldigvis er Peking-Paris et løb vor sammenholdet er fantastisk og alle hjælper alle hvis muligt.
(Foto: Motorsporten.dk)
“Nomaderne” er lidt nogle troldkarle… en voldsomt beskadiget FIAT 124 blev ordnet gennem en nats arbejde ! At Peking-Paris ikke er for hvem som helst bevises af, at flere teams i nød fik fat i folk hjemme i f.eks England og fik fløjet dele ind til bilerne. En irsk Volvo Amazon blev pløjet ned i en rundkørsel i Tyrkiet (ham der ramte Volvo´en kørte 115 i rundkørslen og røg i spjældet!) men Volvo´en blev rettet op og kom senere i mål. Vores “helte” Witting og Andrup måtte flere gange søge værksted under turen og med meget svingende priser: 5000.- for ingenting og 500.- for det hele !!
En lidt speciel historie: En deltager manglede kileremme, via Casper Andrups søns klassekammerats mor, som var af kinesisk afstamning fik man fat i kileremme i Kina !
(Foto: Motorsporten.dk)
Ellers var der bare at passe på fodgængere i de store byer… de går bare ud på vejen og her skal der tages hensyn ! Det samme med trafikken af kameler, får, geder m.m. alt imens det går fremad på de mennesketomme veje !
(Foto: Motorsporten.dk)
Ved en af grænserne havde man et “søvnighedspoliti” !! De skulle vurdere om de passerende personer/ biler var klar til at fortsætte ! Som Casper Andrup sagde til Jørgen Witting: Nu gaber du ikke !! - og de kom igennem og kunne skele ind til et lokale hvor flere lå og sov… og ventede på: GO.
(Foto: Motorsporten.dk)
I Georgien var der forskellige regioner som hver især solgte ting langs vejen: Pølser, frugt men særligt et sted fangede Witting og Andrup ! En mand solgte flotte hængekøjer... han så flink ud, her må vi købe !! Det resulterede så i, at Dodge´en måtte med til Danmark, da hængekøjerne for alt i verden skulle med hjem. Så gik turen uden de store problemer gemmen Tyrkiet til Grækenland derfra med færge til Bella Italia gennem San Marino til Genova og slutteligt gennem de franske Alper og til heltemodtagelse i Paris. Der blev Casper Andrup mødt af sine børn og der var ikke et øje var tørt. En fantastisk oplevelse for Witting og Andrup og på en særlig måde også os der var tilstede hos Strøjer denne regnfulde onsdag.
(Foto: Motorsporten.dk)
At Peking-Paris ikke er for alle og enhver: Hvis du udgår med din bil, kan du rekvirere en anden så du kan fuldføre løbet! (det gik nok ikke i Formel 1 eller Le Mans !!) Føreren af AM LaFrance den eneste bil i Pioneer klassen mistede bilen i en brand, men fik “tilsendt” en anden bil og kunne dermed gennemføre rallyet!! I spørgerunden efter foredraget spurgte en tilhører til prisen for deltagelse… der blev “vævet” lidt... Er det over 100.000... hmm jaa og Lars Rolner viste fem fingre og sagde i Euro !! Det vil sige godt et par millioner gode danske kroner... Witting og Andrup sælger bilen og er næsten sikret det samme som de gav for den...
(Foto: Motorsporten.dk)
Tak til Jørgen Witting og Casper Andrup, til Jørgen Strøjer, Søren Ditlev Jensen og last not least for gode kommentarer: Lars Rolner… igen en perfekt aften i perfekte omgivelser... tænkt at sidde og høre et spændende foredrag og foran dig står tre røde Ferrari´er… Glad all over.
Dons & Them
|