Nicolas Kiesa har i sit kun andet DTM løb for Futurecom TME teamet vist sit værd foran 78.500 tilskuere på den hollandske Zandvoort bane, efter at danskeren fik chancen for at prøve kræfter med den to år gamle Audi R11 racer som efterfølger for Jeroen Bleekemolen i det lille private Audi team, som ejes af Midland Formel 1 teamchef Dr. Colin Kolles. Det meget dramatiske løb på den udfordrende bane i klitterne ud til Nordsøen blev vundet af en suverænt kæmpende Tom Kristensen, der trods svigtende bremser lå i en intens titelkamp med Mercedes esset Bernd Schneider, mens Nicolas Kiesa sluttede på en 16. plads en omgang efter den førende. Men hvad pressemeddelelserne og DTM livetimingen ikke viste var det faktum, at Nicolas Kiesa under løbet var en af de absolut hurtigste biler på banen i sin ældre 2004 racer med en omgangstid på 1.35.906.
Den danske racerkører tog to placeringer i starten fra sin 17. startplacering ovenpå en mislykket kvalifikation, men heldet følger ikke altid de flittige, så Nicolas nåede i første omgang ikke længere end til første sving på anden omgang før hans teamkammerat, belgiske Vanina Ickx, med et brag kørte Kiesa af banen i indbremsningszonen i sving ni på første omgang. Dette betød at Nicolas, mens feltet fortsatte, måtte trækkes fri af en traktor mens Ickx kunne fortsætte med en beskadiget front. Mens det hurtigt stod klart at Kiesa efter uheldet var udenfor enhver mulighed for at gøre sig gældende i den samlede stilling, var Nicolas efter et obligatorisk pitstop hvor bilen blev gået efter og nye Dunlop dæk blev monteret, stadig udstyret med et setup som gjorde det muligt at gøre sig gældende blandt de hurtigste biler på banen. Nicolas Kiesa var hurtigt kørende - 6. bedste i løbet (Foto: DTM)
Det danskeren derefter præsterede regnes af Kiesas team som værende en af de hurtigste omgangstider i løbstrim 2004 raceren nogensinde har kørt, hurtigste omgangstid i løbet blev i øvrigt sat af Mika Hakkinen i sin Mercedes fabriksracer med 1.34.888. I Audi lejren blev Kiesas omgangstider på den hurtige hollandske bane kun overgået med 4 tiendedele af et sekund af Team Rosberg køreren Timo Scheider i en 2005 racer, som af mange tippes til at erstatte Martin Tomczyk som Team Abt Audi fabrikskører. Da Kiesa efter løbet som han trods uheldet formåede at fuldføre, fik udleveret sit datasheet, kunne han med måben notere sig, at han havde gjort det umulige; han havde kørt hurtigere end de to Red Bull Abt racere med den podieplacerede Martin Tomczyk og teamkammeraten Mattias Ekström, samt ikke mindst 0,4 sekund hurtigere end løbets danske vinder Tom Kristensen!
Den tidligere Formel 1 kører var kun 0,010 sekund fra Mercedes fabrikskøreren Bruno Spenglers bedste omgang. Efter at han havde sunket den oplevelse, kunne han også berette om ikke mindre end tre telefonopkald fra en jublende Colin Kolles, og stor ros fra Audi Sport chefen Dr, Wolfgang Ullrich. Naturligvis sad frustrationen over påkørslen stadig i kroppen, ikke mindst fordi Kiesa vidste at han kunne have været hurtigste 2004 kører samt ikke mindst havde et ærligt skud mod at komme i top 10.
Men det der undrede Kiesa mest, var det faktum at hans mest optimale omgangstider var i de sidste omgange af danskerens stints på slidte dæk, og i særdeleshed de sidste otte omgange af løbet. Her kunne Kiesa glæde sig over at have overhalet både Mika Hakkinen og Bruno Spengler på ren speed. Dette var naturligvis muligt fordi det var et kendt faktum i feltet, at Kiesas sølvgrå Investate racer var den omgang bagefter som det tog at slæbe den tilbage på banen, samt ikke mindst at fabriksracerne led under et voldsomt dækslid efter nærkampe i feltet. Men at afstanden trods den voldsomme afkørsel ikke var større op til det øvrige felt vidner om at den grundlæggende speed er på plads i en bil der normalt hører til i den tunge ende af feltet. For dem der kender Zandvoort banen er det et kendt faktum, at banen er endog meget ond ved dækkene, takket være den meget grove asfalt, de mange skarpe sving og mange voldsomme nedbremsninger. Så for at være hurtig på denne bane skal man kunne køre både hurtigt og skånsomt, så bilen ikke kun er hurtig men også holder hele vejen i mål.
Vanina Ickx har efter løbet til Nicolas Kiesa forklaret det voldsomme uheld med det faktum, at hun mente at have beskadiget fronten på sin racer i et sammenstød med Frank Stippler på den foregående omgang så hun havde mistet al downforce på fronten af sin Audi racer hvorfor danskeren endte med at blive brugt som bremseklods. Nicolas havde på startomgangen netop bemærket at den belgiske kvinde havde samme indbremsningsproblem, forskellen var bare at mens Kiesa lå efter Ickx på første omgang, så lå han på den fatale anden omgang foran Vanina med et rigtigt dyrt sammenstød til følge. Den belgiske kvinde er forståeligt meget ked af det skete, og har naturligvis undskyldt overfor sin noget uheldige danske teamkammerat. Desværre betød uheldet at Vanina Ickx lavede skader for 450.000 kroner på sin egen racer, og ikke mindst 200.000 kroner på Kiesas Investate sponserede racer. Efter en god debriefing er der dog stadig en meget optimisk stemning i Futurecom TME teamet, ikke mindst grundet det faktum at man mener at have fået rigtigt godt fat i teknikken bag den komplicerede racer, så man i samarbejde med Kiesa og hans ingeniør kan gentage succesen som de hurtige trænings- og løbsomgange trods alt har resulteret i.
Løbsstrategien som Nicolas havde lagt sammen med teamet gik netop på, at Kiesa skulle tage et hurtigt første stop kort tid efter pitten åbnede efter sjette omgang, hvorefter Nicolas skulle ledes ud på en fri bane for at udnytte muligheden for at køre nogle hurtige omgange for at lægge afstand til de nærmeste konkurrenter, for at sikre at han kunne sendes ud foran de nærmeste konkurrenter efter sit andet obligatoriske stop.
Denne succes skulle oprindeligt have indfundet sig på Zandvoort allerede om lørdagen, efter at han i den sidste træning før lørdagens kvalifikation kørte 7. bedste tid, hvilket betød at selv Tom Kristensen måtte se sig slået af privatkøreren i 2004 Audi R11 raceren. Her kan det tilføjes at Nic havde omkring 20kg benzin i tanken hvor de biler han overhalede og lå omkring havde kun 8kg, så med 12 kgs overvægt hvilket tidsmæssigt svarer rundt regnet til en tiendedel er Kiesas omgange ganske respektable. Desværre blev denne succes med et meget vellykket setup ikke fulgt op af en tilsvarende kvalifikationsplacering, eftersom det lille team der stadig kæmper for at finde sig til rette i DTM serien, sendte Kiesa ud bag fem Mercedes racere da danskeren var på sin eneste flyvende omgang. 'Det var ikke med vilje, Nicolas' - Vanina Ickx' sene nedbremsning blev dyr - både sportsligt og økonomisk for teamet (Foto: Audi Motorsport)
Men for første gang i lang tid var Kiesa i kvalifikationen ikke hurtigste 2004 kører, i det Mercedes privatkøreren Mathias Lauda takket være lige dele hurtighed og Kiesas teams strategiske fejltagelse endte som 13. hurtigst, ikke mindst som følge af det faktum at Audi R11 raceren på Zandvoort ofte klokker ind som den langsomste i de fartmålere som er installeret for enden af langsiden på banen. Mercedes er kendt for at bygge racere der er endog meget hurtige på langsiderne mens Audi R11 raceren henter det ind igen via bedre bremser, bedre balance højere downforce i svingene. Det har været den almene forståelse at netop R11 raceren som Mattias Ekström vandt DTM mesterskabet med i 2004, skulle være notorisk vanskelig at køre. Men den opfattelse deles ikke af den tidligere Formel 1 kører, som glæder sig over en meget lineær aerodynamik som i almene termer betyder at en hastighedsændring følges af en tilsvarende ændring af downforcen på bilen. Så disse forhold gør i Nicolas´ øjne Audi A4 DTM R11 nem at håndtere. Så det er med optimisme og slet skjult glæde at Nicolas Kiesa ser frem mod næste DTM afdeling i verdens bedste standardvognsklasse! Dr. Colin Kolles (th.) kan kun være godt tilfreds med Kiesas indsats i DTM (Foto: Audi Motorsport)
Næste DTM løb finder sted på Circuit de Catalunya i Spanien den 22/23. september, og både kvalifikation og løb sendes live på Viasat Sport 1.
Hurtigste omgangstid
|
Nr. | Kører | Bil | Tid |
|
1. | Mika Häkkinen | Mercedes C-klasse | 1:34,888 |
2. | Bernd Schneider | Mercedes C-klasse | 1:35,467 |
3. | Timo Scheider | Audi A4 | 1:35,486 |
|
4. | Jamie Green | Mercedes C-klasse | 1:35,639 |
5. | Bruno Spengler | Mercedes C-klasse | 1:35,896 |
6. | Nicolas Kiesa | Audi A4 | 1:35,906 |
|
7. | Martin Tomczyk | Audi A4 | 1:35,910 |
8. | Mattias Ekström | Audi A4 | 1:36,084 |
9. | Stefan Mücke | Mercedes C-klasse | 1:36,226 |
|
10. | Daniel la Rosa | Mercedes C-klasse | 1:36,324 |
11. | Pierre Kaffer | Audi A4 | 1:36,336 |
12. | Tom Kristensen | Audi A4 | 1:36,339 |
|
13. | Alexandros Margaritis | Mercedes C-klasse | 1:36,356 |
14. | H.-H. Frentzen | Audi A4 | 1:36,487 |
15. | Susie Stoddart | Mercedes C-klasse | 1:36,516 |
|
16. | Frank Stippler | Audi A4 | 1:36,610 |
17. | Mathias Lauda | Mercedes C-klasse | 1:36,666 |
18. | Christian Abt | Audi A4 | 1:37,483 |
|
19. | Jean Alesi | Mercedes C-klasse | 1:37,497 |
20. | Vanina Ickx | Audi A4 | 2:10,616 |
|
Aslak Vind Læs mere om: 03/09/06 - Zandvoort - DTM |